Marianne's Weblog

Apps en speelgoed

Ster inactiefSter inactiefSter inactiefSter inactiefSter inactief
 

De nieuwe trend in speelgoed zijn de apps. Veel traditionele spellen zijn in appsvorm terug te vinden en bordspellen hebben toevoegingen gekregen met nieuwe digitale mogelijkheden. Van sprekende pen, naar combinaties met digitale mogelijkheden. Op de dag waarop de nieuwe Wii verschijnt vragen veel ouders, met mij, zich af, hoe ze daar over willen denken en waar ze wel en niet aan toe moeten geven. Weer een nieuwe console? Met in de nabije toekomst nieuwe spellen voor bij elkaar een paar honderd euro! Of kiezen voor meer maar goedkopers downloads van apps waarmee dure tablets kinderspeelgoed worden. Ontwikkelingen die blijven groeien en spelen volkomen van karakter doen veranderen. Of toch tegen de stroom in; een bordspel, met of zonder toevoegingen.

De keuze is niet tussen goed en kwaad maar tussen manieren van spelen, waarbij iedere manier voor en tegens heeft.

- Voor de Wii is een televisie nodig. Ouders besluiten steeds vaker om het beheer over een televisie te kunnen behouden door hun kinderen een eigen televisie te geven. Televisies hebben uiteraard in vergelijking tot een tablet, een veel groter beeld. De Wii spellen geven kinderen over het algemeen meer beweging en nodigen vaker uit tot samenspelen. Maar ze zijn overheersender. In een huiskamer een Wii spel spelen, slurpt alle gesprekken op. Overigens heeft onderzoek van, ik geloof, het NISB uitgewezen dat alle Wii sportspellen geen significante (meetbare) gevolgen hebben voor de bestrijding van bewegingsarmoede en obesitas. Springen en zwaaien op een vierkante meter blijkt niet genoeg te zijn om lenig te blijven of voedsel voldoende te verteren en daardoor af te vallen.

- Met een tablet zijn kinderen op een kleiner formaat scherm gefocust. Dat is over het algemeen rustiger en kinderen spelen vaker alleen. Naast een kind met een tablet, blijven gesprekken mogelijk. Wie zijn tablet niet door kinderhanden wil laten bedienen en ook nog geen tablet voor zijn peuter wil aanschaffen, kan een kindvriendelijke lijst van Fisher Price kopen, waarmee de tablet is beschermd tegen kwijlen en te hard getimmer. Maar ook daarbij blijft de bediening van een tablet meer fijne motoriek vereisen dan de bediening van een console. Vaak meer dan een peuter kan opbrengen...al is een tweejarige vaak veel handiger dan verwacht. De spelletjes voor een tablet zijn in ieder geval goedkoper. Voor een belangrijk deel zijn ook de 'educatieve' spelletjes gewoon sorteerspellen en actie/reactie spellen. De educatieve waarde zit vooral in het eindeloos herhalen en het gecorrigeerd worden door het apparaat in plaats van iedere keer van een mens te moeten horen dat je iets niet goed deed. Een apparaat blijkt, volgens onderzoek, het ego minder te kwetsen wanneer iets fout gaat en sneller positieve signalen te geven zodra iets gelukt is...opdracht goed uitgevoerd, duidelijke punten in beeld, hoger level als beloning.

- Spellen gespeeld op een PC, de televisie en een tablet hebben een ding gemeen: ze moeten het hebben van scherpe, snelle beelden. Licht, beeld en geluid vangen de concentratie van kinderen met directe reactie op hun actie. Daardoor blijven ze geboeid maar krijgen hun breintjes nauwelijks de kans om meer te doen dan snel handelen. Bij alle digitale spellen volgen de kinderen de koers van het spel. Eigen mogelijkheden krijgen niet tot nauwelijks een kans. Handelingen zitten als het ware aan de buitenschors van het brein aan diepere inzichten en interacties komen ze niet toe. Daarin zit het grote verschil met bordspellen.

- Bij bordspellen is het belangrijkste niet wat op het bord gebeurd, maar wat de medespelers doen. De interactie is veel groter dan de reactie op een zet van een medespeler. De emoties zijn groter, de competitie socialer, de lichaamstaal belangrijker en er zijn meer mogelijkheden voor eigen oplossingen', inclusief valsspelen (van pionnen licht verschuiven tot ontduiking van regels....niet omdat kinderen zo gemeen zijn maar omdat ze binnendoorweggetjes naar geluk zoeken). Het trekken van conclusies moeten ze zelf doen...van optellen van scores tot slimme zetten bedenken. Ze hebben meer tijd om veel te overwegen...en daarmee meer twijfel met meer oog voor mogelijke gevolgen van iedere keuze en strategie. Hoewel de direct waarneembare prestaties bij bordspellen veel lager zijn dan bij computerspellen, wordt de speelwaarde voor de sociale en cognitieve ontwikkeling (waaronder de belangrijke ontwikkeling van ego...hoe een kind over zichzelf denkt, mede door de waardering die hij krijgt, de durf die het ontwikkelt en de kansen die hij ziet) hoger ingeschat.

-Kortom de vaardigheden, vooral actie/reactie, krijgen bij computerspellen meer kansen en de inzichten groeien bij bordspellen over het algemeen beter. Niet het een of het ander dus, maar van alles een beetje zou ik willen aanraden.

 

 

 

Plaats reactie



U kunt gearchiveerde blogs op vier manieren vinden:
1. Onderaan Marianne's Weblog pagina kiezen voor een ander pagina nummer en uit de lijst met getoonde artikelen degene kiezen die u wilt lezen;
2. In de onderstaande Weblog Kalender bladeren. Ziet u in de kalender data waar een stip onder staat, muis dan over zo'n datum en klik op de pop-up link met de titel van het blog artikel om dit artikel te openen.
3. Open de sitemap en klik onder het kopje Marianne's Weblog, een titel aan om te lezen
4. Als u een artikel zoekt over een bepaald onderwerp, kunt u ook de zoekfunctie gebruiken.


June 2019
Mo Tu We Th Fr Sa Su
27 28 29 30 31 1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
Submit to DeliciousSubmit to DiggSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to StumbleuponSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn