Marianne's Weblog

Ipad: kindermishandeling?!

Gebruikerswaardering: 5 / 5

Ster actiefSter actiefSter actiefSter actiefSter actief
 

”Een Ipad voor kleuters is kindermishandeling is de kop van het Volkskrantartikel vandaag, 21 juni 2013, verschenen in de Volkskrant. Manfred Spitzer, een Duits psychiater en psycholoog waarschuwt voor ‘een vluchtige manier van leren’ door de nieuwste mogelijkheden van Ipad. Ik ga een stap verder.

  Ik maak mij, met dezelfde argumenten, zorgen over ontwikkelingsmogelijkheden van kinderen van 0 tot 12 jaar doordat ze minder spelen met traditioneel speelgoed, binnen en buiten.

Ik pleit voor fysiek spel.

Spelen waarbij handen speelgoed voelen, blokken op elkaar stapelen, tekenen met vingers en potloden, auto’s rondrijden, puzzels leggen met echte puzzelstukken, knopen tellen, constructies uit handen kunnen vallen…en kinderen terugpraten, ideeën uitwisselen en desnoods terugslaan. Gewoon…ouderwets…spelen is niet meer gewoon en ouderwets is uit de tijd. Ik blijf roeien tegen een sterk wordende stroom in.

Tegen de stroom in roeien omdat dit de goede richting is…… is een moeizame exercitie. De twijfels zijn groot. Het mag niet zo maar een mening zijn. Wie weet heb ik ongelijk. Geef mij de onderzoeken waaruit het tegendeel van mijn beweringen blijkt! Ze zijn er niet of komen uit verdachte hoek. Zoals Spitzer in genoemd artikel verwijst naar de invloed van belangenbehartigers van softwarepakketten, zo verwijzen positieve resultaten van een VVE programma steeds opnieuw naar een methodiek of programma. De onderzoeken van onafhankelijk geachte deskundigen, met minder invloed en middelen, wijzen de andere kant op. Zorg over ontwikkeling van kinderen is wel degelijk aan de orde. Kinderen beginnen met aantoonbare taalachterstanden, onvermogen tot concentratie en gebrek aan ruimtelijk inzicht de basisschool binnen. Vaardigheden en kennis waarvoor normaal gesproken in de eerste vier jaar de basis wordt gelegd. Achterstanden die door een gebrek aan goede basis oplopen, worden daar problemen; etiketten met bijpassende hulpverlenings vragen.

Hulpverlening bestaat voor een belangrijk deel uit methodes toewerkend naar een score waarmee achterstanden lijken te zijn ingelopen zonder de onderliggende basis versterkt te hebben. Taal leert een kind bijvoorbeeld niet door woordjes te leren, maar vooral door met andere kinderen te praten. Woorden aanleren door middel van een Ipadprogramma lijkt handig, snel, zonder vermoeiende controlerende bemoeizuchtige volwassene, maar het oplepelen van woorden zegt niets over het kunnen gebruiken van woorden in een gesprek. (Heel lang geleden moest ik franse woordjes leren, eindeloze rijen waarvan geen zin te bakken was. Mijn frans leerde ik tijdens vakanties in Frankrijk waar idioom doel en functie kreeg.)

Ja, leren via een Ipad lijkt leuker dan luisteren naar volwassenen, lezen van een boek, bespelen van het onderwerp en praten met leeftijdgenoten, maar blijft oppervlakkiger…wereldvreemd…nauwelijks fysiek en kinderen zijn fysiek.

De verleiding om mee te gaan met de stroom, toe geven dat het tegenwoordig nu eenmaal niet anders is, je te oud wordt om nieuwe richtingen te waarderen en nieuwe mogelijkheden te begrijpen, is groot. Zoals Spitzer ook mijn angst verwoord; ‘Je wilt niet weggezet worden als grotbewoner’.

Onderzoekers van motivation beweerden pas dat ruim 70% onder de eenjarigen al eens een tablet in handen heeft gehad en 33% kan scrollen. Klopt mijn kleinzoon van nu net een jaar is al maanden heel handig met ...zijn eigen tablet. Vader houdt van de nieuwste gadgets…de oudere versie van zijn tablet bleek een goede afleidingsmanoeuvre voor zoonlief.

En hij vindt het geweldig. Zo klein als hij is weet hij zijn meest geliefde apps te vinden waar om al te veel ongerustheid over zinloos vermaak een educatief sausje over ligt van bijpassende geluiden en woordjes.

Dezelfde sausjes waarmee Ipadscholen en e-learning leren leuk en makkelijk lijken te maken.

Ik geloof daar niets van.

Schijn bedriegt…volgens mij.

Mijn geloof is vooralsnog te onderbouwen met onderzoeken en feiten. Kinderen groeien wel op in ons digitale tijdperk, maar zijn de natuurlijke wezens zoals ze gevormd zijn door evolutie…veranderd door de eeuwen heen, gezonder, sterker, sneller…maar ze ontwikkelen zich nog steeds op een natuurlijke manier volgens hetzelfde patroon.

Ontwikkeling begint met bewust gebruik van zintuigen; door bewust ruiken, voelen, proeven, zien en horen. Het fysieke contact met huid, smaak en geur heeft grote impact voor hoe een kind zich voelt, hoe nieuwsgierig het durft te zijn en waarmee hij vertrouwd raakt om grenzen te gaan verkennen. Voelen maakt letterlijk 'eigen'. Structuren, vormen, temperaturen geven meer 'beeld'dan wat ogen kunnen waarnemen en begrijpen. De reacties van voelen, ruiken en proeven zijn direct. Horen en zien zijn belangrijk uiteraard, maar hieraan is altijd het brein gekoppeld voor een interpretatie. Meisjes kijken vanaf dag een meer naar emotie, jongens meer naar beweging. De reacties zijn indirect…ze kijken…je ziet dat ze bedenken hoe zit vinden….en ziet de conclusie. Het verschil met deze secundaire reacties is goed te zien bij primaire reacties zoals schrikken door een hard geluid.

Voelen, ruiken en proeven blijven ons leven lang de primaire zintuigen waarmee eerste ervaringen fysiek beleefd worden om in het brein een basis te krijgen voor verdere uitwerking. Na ervaren volgt ontdekken…wat kun je hiermee…uitproberen…lukt “t….herhalen waardoor vaardigheden en kennis mogelijkheden bieden voor uitwerken naar nieuwe ervaringen, ontdekkingen….enzovoorts. Dit is spelen. Voorwaarden voor goed spelen is om fysiek te ervaren…niet met een vingertop maar met het hele lijf, in directe confrontatie met speelgoed, vriendjes, ouders, binnen en buiten.

Is een Ipad dan slecht? Volgens mij niet. Net zo min als speelgoed met licht, beweging en geluid slecht is. Ik hou mijn oude vergelijking maar aan. We weten allemaal hoe lekker patat is. Gemaakt van goede aardappelen en goed gefrituurd, ontzettend lekker en niet erg slecht….voor een keertje. Vaak patat eten is minder goed, frites gemaakt van slecht(e verwerkte) aardappelen, gefrituurd in slechte olie of vet, is nog minder goed. Maar een kind dat nooit een bordje frites krijgt…blijft zielig. De juiste kunst van het opvoeden is niet streng zijn…maar consequent zijn….en daar op de juiste tijd van weten af te wijken. Af en toe patat of Ipad moet kunnen….als daarnaast genoeg verse waar wordt geserveerd en echt spelen.

Reacties   

+1 # Onlinekinderspeelgoe 19-08-2013 10:37
Hallo Marianne,

Wat een leuk en interessant artikel heb je over de Ipad en over spelen geschreven. Interessant om te lezen hoe je denkt over spelen en patat eten :-)
Alles met mate is oké, alles waar het woordje "te" voor staat moet je zien te vermijden. Zo dus ook voor de Ipad wat ons betreft.
Antwoorden | Antwoorden met citaat | Citeer

Plaats reactie



U kunt gearchiveerde blogs op vier manieren vinden:
1. Onderaan Marianne's Weblog pagina kiezen voor een ander pagina nummer en uit de lijst met getoonde artikelen degene kiezen die u wilt lezen;
2. In de onderstaande Weblog Kalender bladeren. Ziet u in de kalender data waar een stip onder staat, muis dan over zo'n datum en klik op de pop-up link met de titel van het blog artikel om dit artikel te openen.
3. Open de sitemap en klik onder het kopje Marianne's Weblog, een titel aan om te lezen
4. Als u een artikel zoekt over een bepaald onderwerp, kunt u ook de zoekfunctie gebruiken.


August 2019
Mo Tu We Th Fr Sa Su
29 30 31 1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31 1
Submit to DeliciousSubmit to DiggSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to StumbleuponSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn