Marianne's Weblog

Kleur

Gebruikerswaardering: 5 / 5

Ster actiefSter actiefSter actiefSter actiefSter actief
 

Kleur raakt kinderen, vormt kinderen, kleurt kinderen…

Jeugdherinneringen kleuren de toekomst.

Iedere dag kan kleur hebben. Vaak vervagen dagen aaneen. Het zijn de dagen zonder kleur. Kleur geeft herinnering. 

De kleuren van de herfst bijvoorbeeld roepen bij mij herinneringen op van mijn dagelijkse tocht naar mijn school. Ik woonde ‘op loopafstand’ van school, maar loopafstand is een rekbaar begrip. Een half uur is lang voor een meisje onder de tien. Zeker wanneer waar je weet wat je te wachten staat in A en B. Onderweg probeerde ik daar, heel bewust, niet aan te denken. Doorlopen; anders kwam ik te laat, thuis of op school, altijd doorlopen. Ondertussen keek ik naar de roze bloesem of liep ik door bijeengeveegde bladeren of keek ik net zo lang in de zon tot het zwart zag voor mijn ogen.

De kleuren van onze jeugd dragen we met ons mee. Ze vormden ons. Ze kleuren ons. Ik heb daar een kleur aan overgehouden. Misschien, nee wel zeker, niet de mooiste, helderste, warmste die ik zou willen hebben, maar kleurloos ben ik niet.

Herfstkleuren hebben emotionele lading. Nog even vlammen voor de grijze winter, de mooiste bladeren zoeken om in een dik boek te drogen, kastanjes rapen voor de heb, tegen de wind in lopen of je juist door de wind laten dragen, liefst met een rood jasje aan. (heb ik als kind, ooit een rode jas gehad? Volgens mij niet en toch…bij wind hoort volgens mij een rood jasje).

Ik twitterde niet voor niets “jammer”als commentaar op een twitter van een kinderopvangorganisatie waarin ouders werden gerustgesteld met de mededeling dat de kinderen binnen bleven omdat het waaide! Slecht weer bestaat niet, slechte kleding…en slechte begeleiding wel. Wij hebben invloed op kleur. Wij geven kleur aan kinderen…door letterlijk wat we ze laten zien, maar meer nog door wat we ze laten voelen.

Voelen geeft emotie, emotie heeft een kleur.

Voelen, ruiken en proeven haken, meer dan zien en horen, in herinneringen van kinderen.

Kinderen herinneren zich vaak niets, zegt men, van hun eerste drie jaren. De verklaring hiervoor is dat hun hersenen bezig zijn om vaardigheden in te slijpen; lopen, eten, praten en om lichamelijke ontwikkelingen zoals tanden krijgen en letterlijk groter worden, te kunnen hanteren. (Wist u bijvoorbeeld dat kinderen wanneer ze leren staan opnieuw moeten leren omgaan met diepte! Een kruipende baby leert omgaan met bijvoorbeeld een verhoging in de huiskamer. Zodra het leert staan moet het opnieuw leren daar goed op en af te komen. Deze zelfde ‘herijking’ zie je bij kinderen die rond hun zesde jaar langere vingers krijgen en opnieuw moeite met veters strikken krijgen…vaardigheden die met inzicht vanuit ons brein worden aangestuurd).

Geen herinnering is teveel gezegd. Jeugd heeft sporen. Deze sporen hebben kleur. Leonardo da Vinci noteerde de betekenis van kleuren waar we ons internationaal nog steeds in kunnen herkennen. Blauw met Waarheid, helderheid, waardigheid en macht, oneindigheid, de hemel, ruimte, reizen, geestelijke liefde, meditatie, eeuwigheid. Bruin met Mannelijkheid, stabiliteit, gewichtigheid soliditeit, materie, geborgenheid, ondergang, naderend einde, herfst. Geel met Energie, vreugde, lichtheid van het bestaan, tijd, zon, maan en sterren, zomer, rijpe oogst, goud, gewin, verstand. Grijs met saai, armoede, ontmoediging, ouderdom, theorie. Groen met vruchtbaarheid, vrede, natuur aarde kracht van ontkiemend zaad, lente, jeugd, onervarenheid, macht, vrede en welvaart, hoop, vredige rust, autonomie. Oranje met feest, gezelligheid, gretigheid, weelde. Paars met rijkdom, verfijning. Rood met liefde, passie, warmte, vlammen, onrust, oorlog, revolutie, bloed, hartstocht, offer, ego, energie, beweging. Wit met licht, zuiverheid, netheid, dood, ongereptheid, volmaaktheid, onschuld, licht van geest, vrede en leegte. Zwart met rebellie, duisternis, elegantie, dood, rouw, verderf, vernietiging. (uit kleurenleer). Slechts ten dele bewust richten we met de het kennen van de betekenis van kleuren kinderkamers in en past roze speelgoed bij meisjes en groen meer bij jongens. Onze omgeving kunnen we beter regelen dan onze emoties. In antroposofische kinderopvang en onderwijs zijn nauw omschreven kleuren in de omgeving, passend bij verschillende leeftijden, van groot belang. Door de jaren heen wisselen de leerlingen van lokaal en veranderen de kleuren met hen mee. Maar de betekenis van kleuren gaat verder dan de boodschap. Kleur ademt een kind in – en uit waarbij de persoonlijkheid mee kleurt.

Goethe verbond als eerste onze beleving bij onze waarneming met psychologische tot gevolg. De voelbare kleuren hebben daarbij minstens zo veel invloed als de zichtbare kleuren uit onze omgeving. De warmte die we zien…en voelen.. bepaalt onze kleur.   Iedere kleur draagt een emotie in zich. Iedere emotie heeft een kleur, letterlijk en figuurlijk. Wij dragen bij aan kleur voor onszelf, onze letterlijke omgeving en voor de kleur van de jeugdherinneringen van kinderen. Onze waardering, warmte, ruimte, wat mag en kan, draagt bij aan de kleur van jeugdherinneringen.

Jeugdervaring geven basiskleuren. De nuances komen later en zorgen voor ingewikkelde kleurschakeringen, wisselend in wisselende omgevingen.

Wat gun ik kinderen een mooie kleur, opgebouwd uit ervaringen, jeugdherinneringen en warmte waarmee hun omgeving ze omringt.

Plaats reactie



U kunt gearchiveerde blogs op vier manieren vinden:
1. Onderaan Marianne's Weblog pagina kiezen voor een ander pagina nummer en uit de lijst met getoonde artikelen degene kiezen die u wilt lezen;
2. In de onderstaande Weblog Kalender bladeren. Ziet u in de kalender data waar een stip onder staat, muis dan over zo'n datum en klik op de pop-up link met de titel van het blog artikel om dit artikel te openen.
3. Open de sitemap en klik onder het kopje Marianne's Weblog, een titel aan om te lezen
4. Als u een artikel zoekt over een bepaald onderwerp, kunt u ook de zoekfunctie gebruiken.


August 2019
Mo Tu We Th Fr Sa Su
29 30 31 1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31 1
Submit to DeliciousSubmit to DiggSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to StumbleuponSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn