Marianne's Weblog

Het nieuwe spelen….

Gebruikerswaardering: 5 / 5

Ster actiefSter actiefSter actiefSter actiefSter actief
 

Langzaam maar zeker verandert spelen.

Kinderen van nu krijgen andere mogelijkheden dan kinderen vijf, tien, vijftien, twintig jaar geleden kregen.

Sommige nieuwe mogelijkheden lijken op mogelijkheden van vijftig jaar geleden, met het verschil dat ze toen gewoon waren en nu ‘gecreëerd’ moeten worden.

Het grootste verschil is dat de jonge ouders die nu voor nieuw spelen kiezen, vijftig jaar geleden niet meemaakten. Nieuwe inzichten lijken daardoor misschien op oude maar zijn voor jonge ouders verrassend, uitdagend en soms met veel kenmerken waar ze met enige zorg en terughoudendheid naar kijken. Vijftig jaar geleden waren zij er nog niet. Jonge ouders van nu speelden als kind binnen en buiten met speelgoed uit de winkel. Van Lego tot kinderfietsje maar nauwelijks tot niet met modder of speelgoed waar een stopcontact voor nodig was.

Het nieuwe spelen kent vele uitingen en is heftig in uitersten.

Tegenover spelen met natuurlijke materialen staan de nieuwe technische uitvindingen.

In maart komt altijd nieuw speelgoed in de winkels. Bij de grote winkels zie ik steeds meer onderscheid in vorm en mogelijkheden voor jongens zo anders dan voor meisjes. De verschillen tussen kinderen worden benadrukt. LEGO voor meisjes is anders dan LEGOpoppetjes met 'voorschrijvende' gezichtsuitdrukkingen. Legon Injago voor het ene jongetje, niet te gebruiken bij de city of lord of the rings mannetjes. De consument - lees het kind- wordt steeds meer op zijn individuele wenken bediend. Nieuwe kleuren lijken te moeten verhullen hoe weinig nieuw de speelse mogelijkheden in feite zijn. Steeds minder speelgoed bereikt de speelgoedwinkel en dat niet alleen door internet aankopen. Speelgoed kiezen wordt abstracter…van een plaatje en niet meer echt driedimensionaal…voelen, grootte zien…. Spelen verandert daardoor. Ook het speelgoed zelf verliest demensies…letterlijk. Steeds meer spelletjes op tablets, de hele dag door televisieprogramma’s gericht op kinderen (Bambam praat zo anders dan een vertellende ouder) of waar kinderen naar kijken…van babytv tot vliegtuigongelukken en mobiele mogelijkheden van skype en chat om van ieder nieuwtje onbegrensd op de hoogte te blijven.

Eenjarigen scrollen naar hun favoriete spelletjes. Ze kijken liever naar bewegende plaatjes op een tablet dan naar de stilstaande plaatjes in een kwetsbaar prentenboek. (Pas op…niet scheuren, niet opeten). Kleuters willen levels veroveren zonder last te hebben van medespelers die beter of sneller zijn of vals spelen.  Bij elkaar geven deze nieuwe ontwikkelingen op dit uiterste, een compleet beeld van wat voor kinderen mogelijk is. Het zijn de ontwikkelingen in spelen en speelgoed waar jonge ouders in mee kunnen gaan. Dit nieuwe spelen sluit aan op wat zij kennen. Het nieuwe speelgoed ia alleen mooier, completer, geavanceerder dan  het speelgoed uit hun jeugd. Het lijkt alleen verbetering. Kinderen lijken hier slimmer door te kunnen worden. Ze leren op een manier die ze leuk vinden. Veel spelletjes zijn ‘educatief’. Je kunt er mee scoren. Je ziet hoe goed je bent hoe beter je nog kunt worden.  Ipadscholen maken van dit nieuwe spelen leren en verbuigen leren tot nieuw spelen.

Daar tegenover staat het groeiende aanbod van wat door kinderen mogelijk wordt. Hier passen geen hightech vondsten maar traditionele, voor de hand liggende, afgedankte mogelijkheden bij waar kinderen nieuw leven aan geven.  Van spelen met zand, modder en rivierklei naar lappen, oude autobanden en stukken tuinslang naar teruggevonden recepten om van natuurproducten verf te maken en klei te kleuren. Peuters en kleuters mogen knoeien, oudere kinderen experimenteren en avonturieren…Het hoeft geen mooie resultaten te geven als het maar fysiek uitdaagt. Kinderen zelf laten doen is kenmerkend voor dit andere uiterste. Progressieve ouders laten nadrukkelijk en voor de hele buurt zichtbaar op ‘traditionele’ manier spelen. Liefst voor de deur, op het gemeentelijke grasveldje, zelfs in de regen. Een buurvrouw merkte op: “Hebben die ouders niets beters te doen na hun werk dan met kinderen in dit weer naar buiten te gaan. Zet ze voor de televisie. Daar blijven ze warm en rustig. “De buurvrouw weet niet wat in is. Het nieuwe spelen kost minder geld dan een Ipad maar meer moeite, geeft meer was, vraagt meer inventiviteit en overtuigingskracht. Ja, vooral ook dat laatste….want veel kinderen zijn net als de buurvrouw. Zij willen liever binnen blijven of desnoods naar een inpandig speelparadijs om net als alle aanwezige kinderen hard gillend in touwen te klimmen, van hoogte te glijden  en rond te rennen. Ze willen vermaakt worden. Zelf iets verzinnen op een grasveld, met wat struiken of…blij met alles wat los ligt, takken, boomstammen en een vreemd kind, lijkt moeilijker want daar moeten ze zelf voor nadenken en zelf doen met kans op koude handen, een vieze broek en een nare ervaring. Buiten spelen kost meer overreding dan babytv laten kijken of  een tablet laten gebruiken.  En toch wint dit nieuwe spelen terrein. ‘Natuurlijk” spelen houdt niet in dat we voor de makkelijkste weg kiezen. Zo natuurlijk is onze natuur niet meer.

Eenmaal over de drempel ontdekken de meeste kinderen hoe leuk en lekker het kan zijn om koud, fris, buiten bezig te zijn of binnen te doen wat je handen en hoofd willen zonder opgelegd computergestuurd programma.  Ze ontdekken zichzelf, hun lijf, hun kunnen, hun voelen, drie dimensionaal.  Met gevolgen voor fysieke, inventieve, sociale en emotionele ontwikkelingen waar schools leren slechts op de achtergrond aanwezig lijkt.

De buitenwereld is zich aan het aanpassen. Scholen willen ‘eetbare heggen’, gemeentes willen ‘terreinen met speelse aanleidingen’, kinderopvangorganisaties onderscheiden zich met slecht weer bestaat niet tactieken. Speelgoedwinkeliers vertelden mij hoe de verkoop van speelgoed voorzien van batterijen daalt. Net als overigens de verkoop van puzzels. Puzzelen duurt te lang, is het vermoeden. Dan liever een gezelschapsspelletje….memory blijft populair, net als stapelen, actie en reactie en wie  weet het antwoord spelletjes.

Kijkend naar spelen zie ik grote veranderingen traag door het Nederlands landschap gaan, als variatie op de dichtregel van Hendrik Marsman; ‘Denkend aan Holland zie ik bre(e)de rivieren traag door oneindig laagland gaan’.

Waarmee ik maar wil zeggen…die rivieren   treden links en rechts buiten hun oevers.  Waar ze aan de ene kant oude beddingen terug vinden waar ze in  ooit uitgesleten maar haast vergeten stromingen kronkelig hun weg zoeken van A naar B. En aan de andere kant bochten van oude watergangen worden afgesneden om  waterkracht sneller te maken dan het van nature daar is, moeite te ontnemen, zekerheden van waar het naartoe moe en voor te gebruiken is, in te bouwen. Die nieuwe wegen zijn net zo goed te verdedigen als de oude beddingen. Tablets en takken om mee te spelen, taalprogramma’s en blokken. Voor welke kant u ook kiest, kinderen spelen in het midden. Ze zijn afhankelijk van de stroom die u voor ze mogelijk maakt. U beslist wat mag en kan. Zij vullen in.

Spelen kan met alles…het gaat niet om met wat ze spelen, maar hoe ze daar mee spelen.

Ik schreef daar een boek over; Spelen kan met alles. En een over wat mag en kan; Dilemma’s  O en meer…zoals het Speel Goed Boek, eerste hulp bij kiezen van speelgoed.

 

Reacties   

+1 # Roeland 19-03-2014 14:46
Zoals gezegd: spelen kan met alles, maar hoe ze er mee spelen. Dat is inderdaad waar. Een kind kan met een eenvoudige houten kuip even goed piraatje spelen als met een volledig gedetailleerde uitgewerkte piratenboot. En wat is dan het beste? Misschien zelfs die houten kuip: daar kan het kind immers nog alle kanten mee uit. Een uitgewerkte boot is een boot, en niets anders. Sterker nog, het is een piratenboot, een containerschip is al niet meer mogelijk.
Antwoorden | Antwoorden met citaat | Citeer

Plaats reactie



U kunt gearchiveerde blogs op vier manieren vinden:
1. Onderaan Marianne's Weblog pagina kiezen voor een ander pagina nummer en uit de lijst met getoonde artikelen degene kiezen die u wilt lezen;
2. In de onderstaande Weblog Kalender bladeren. Ziet u in de kalender data waar een stip onder staat, muis dan over zo'n datum en klik op de pop-up link met de titel van het blog artikel om dit artikel te openen.
3. Open de sitemap en klik onder het kopje Marianne's Weblog, een titel aan om te lezen
4. Als u een artikel zoekt over een bepaald onderwerp, kunt u ook de zoekfunctie gebruiken.


October 2019
Mo Tu We Th Fr Sa Su
30 1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31 1 2 3
Submit to DeliciousSubmit to DiggSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to StumbleuponSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn