Marianne's Weblog

Speelgoed verandert spelen

Gebruikerswaardering: 3 / 5

Ster actiefSter actiefSter actiefSter inactiefSter inactief
 

De tijd van op een knopje drukken, spelen noemen….lijkt voorbij.

Net als lege dozen alleen gebruiken voor aan elkaar gelijmde constructies en knutselen volgens voorbeeld. Kinderen krijgen weer kansen om iets zelf te verzinnen. Ze mogen struinen, bouwen zonder voorbeeld en tekenen zonder kleurplaat.

Ze mogen zich hier en daar, bij zeer vooruitstrevende verantwoorde ouders en wie wil dit nou niet zijn, vervelen en komen daar af en toe zelfs tot meer en minder goede ideeën waar ouders niet altijd blij mee zijn maar vanuit pedagogische verantwoording toestemming voor geven. Ze mogen slapen in de tuin, cupcakes bakken en bodypainten met vingerverf.

Lijkt…want hoe bewijs je zo iets? Ik kan op niets meer wijzen dan ruiken van de tijdgeest. En verwijzen naar de antwoorden die ik krijg op mijn vragen gepost in de aan deze website gekoppelde gesloten groep voor gastouders (aansluiten kan, voor alle vragen en ideeën rond spelen..bij de groep met de naam gastouders) en tijdens mijn werkgerelateerde ontmoetingen met ouders en grootouders. De trend werd al opgepakt door Fisher-Price. De nieuwe slogan van deze grote speelgoedleverancier veranderde van play to learn naar play to find your own way.  Het nieuwe speelgoed van dit merk richt zich niet meer op het aanleren van letters, cijfers en woorden maar op het ontdekken van hoeveelheden, klanken en kleuren.

Ik vergelijk spelen graag en vaak met eten. Net als eten is spelen immers een natuurlijke behoefte …waar je nooit van af komt. Een mens wordt nooit te oud om te spelen, hij wordt oud als hij niet meer speelt. Net als bij eten geldt voor spelen dat wie goed speelt zich goed blijft ontwikkelen. En net als voor eten gelden voor spelen daar regels voor…niet te veel, niet te weinig, regelmatig, met voedsel in gezonde samenstelling.

Speelgoed is voedsel voor het spel. Net als bij voedsel heb je speelgoed in soorten en kwaliteiten waarmee onze natuurlijke behoeftes –spelen en eten- zijn te sturen, te ontwikkelen en te bederven.

Het non-food in speelgoed is zonder twijfel de tegenwoordige opwaardering van modder. Vies is het equivalent voor slank.

Het synoniem voor de Allerhande is te vinden in Printerest vol alternatieve materialen en speelse ideeën.

En wie toch voor kant-en-klaar, gemak en snacks kiest, schaf voor spelen een tablet aan met toegang tot tientallen gratis Apps. Met bijbehorend schuldgevoel weg te slikken omdat af en toe geen kwaad kan en toch leuk is tot leerzaam kan zijn.

De speelgoedverkoop daalt. Langzaam maar zeker ontdekken ouders hoe veel meer kan met minder. Zelf verzonnen spelletjes houden spelen èn speelgoed langer leuk.

En misschien is er nog wel een trend….het afstaan van speelgoed.

Vanaf de jaren zeventig in de vorige eeuw kregen kinderen veel speelgoed van goede kwaliteit. Veel van dit speelgoed verdween naar zolder…om nu gegeven te worden aan de kleinkinderen… Dozen vol Play Mobil, Lego, Fisher- Price, grote onverslijtbare zandauto’s, blank houten speelgoed en prachtige poppen…..Zo veel, daar is niets meer bij nodig.

Heerlijk om in de grote vakantie de kamer mee vol te zetten.

Gewoon lekker laten spelen met oude troep….is helemaal in.

 

Reacties   

0 # sander 08-10-2014 09:05
Zeer nuttig en handig artikel!
Antwoorden | Antwoorden met citaat | Citeer

Plaats reactie



U kunt gearchiveerde blogs op vier manieren vinden:
1. Onderaan Marianne's Weblog pagina kiezen voor een ander pagina nummer en uit de lijst met getoonde artikelen degene kiezen die u wilt lezen;
2. In de onderstaande Weblog Kalender bladeren. Ziet u in de kalender data waar een stip onder staat, muis dan over zo'n datum en klik op de pop-up link met de titel van het blog artikel om dit artikel te openen.
3. Open de sitemap en klik onder het kopje Marianne's Weblog, een titel aan om te lezen
4. Als u een artikel zoekt over een bepaald onderwerp, kunt u ook de zoekfunctie gebruiken.


October 2019
Mo Tu We Th Fr Sa Su
30 1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31 1 2 3
Submit to DeliciousSubmit to DiggSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to StumbleuponSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn