Marianne's Weblog

Kleurplaten…. zouden verboden moeten worden!!!

Gebruikerswaardering: 5 / 5

Ster actiefSter actiefSter actiefSter actiefSter actief
 

Wat ik tegen kleurplaten heb?
Niets.
Ik heb iets tegen het gemak en de aannames waarmee kinderen ze krijgen.Op een kleurplaat staat bijvoorbeeld altijd een mooiere tekening dan een kind zelf kan maken. Het is niet voor niets een kleurplaat…om te kleuren dus. Het hoeft niet te tekenen. Dit bespaart denkwerk om te beslissen wat je wilt gaan tekenen. Hoe? Hoe groot? Waar? Waarmee?

Niet zelf tekenen voorkomt moeite en teleurstelling.

Wij besparen kinderen te vaak moeite en teleurstelling.

We weten hoe iets op papier krijgen zoals je zou willen, een bijna onmogelijke opgave is. Zelfs voor ervaren kunstenaars. We weten hoeveel theorie en oefenen nodig is om iets te kunnen tekenen dat ergens op lijkt. Aan realistische en abstracte weiden we lange explicaties met oog voor detail. Onze kinderen ontnemen we te snel en te makkelijk kansen om te leren kijken en hun handen te leren sturen.

We realiseren ons niet waar kinderen mee bezig zijn – of zouden moeten zijn.

kleurplaat blog

 

Ieder lijntje is voor een peuter een verrassing.

Kinderen spelen met het gebaar, de beweging meer dan met het doel, de prestatie.

Spelen bestaat uit doen…het proces is belangrijker dan de prestatie.

Daarmee zijn kleurplaten de verbeelding van ons onvermogen te begrijpen hoe belangrijk spelen is. Door de verf wrijven met een vinger of volle hand doen ze niet om een schilderij te maken maar om dat heerlijke gevoel van door een smeuïge substantie te glijden, dat zachte goedje te aaien en uit te smeren waardoor onverwachte strepen ontstaan, vlekken groeien, het wit van het papier verdwijnt…of de kleur zich mengt met de vorige portie. Voelen, glijden, laten gebeuren.

Dat is lekker, niet mooi.

Of zo u wilt; sensomotorisch beleeft zonder functionele processen die emotie sturen. Beleven is emotie. En iedere emotie geeft een ervaring waar ontdekkingen uit voort kunnen komen met ontwikkeling tot gevolg.

Iedere beleving heeft gevolgen voor ontwikkeling

De overgang van beleven naar toepassen is te zien voor wie goed kijkt. Wanneer u dit grensoverschrijdende moment wilt vastleggen moet u een fototoestel in de hand houden met een vinger in afdrukstand want het moment kan snel voorbij zijn. De dreumes smeert en smeert en dan ineens…trekt het met een vinger een lijn en ziet dat hij die lijn getrokken heeft, of zij zet een punt en kijkt verbaast naar haar vingertop en de afdruk op het papier…en ze begrijpen dat ze dit zelf te weeg brengen. Weer een ontdekking van eigen kunnen….Misschien goed voor herhaling (een vel vol punten) maar vaker negeren ze dit eerste wortellampje wanneer smeren te lekker is om lang stil te staan bij die eerste streep of punt. Deze overgang van sensomotorisch bezig zijn naar operationeel functioneel werken leidt tot beheersing waarmee stippen kunnen uitgroeien tot rondjes en strepen lang of kort, recht of schuin worden, met in combinatie de eerste ‘kopvoeters’…de eerste afbeelding van mensen. Tijd voor de eerste viltstiften, liever potloden, om mee te krassen. Bewuste lijnen doen tekenen. Daarmee raakt kleur langzaam maar zeker ondergeschikt aan vorm en beheersing. Beheersing groeit door herhalen. Waarmee de cyclus van ervaren/beleven naar ontdekken, uitproberen en door herhalen vaardigheden en inzichten verwerven naar een nieuwe omgang groeit….Naar kleuren binnen de lijntjes, bewust zetten van dikke en dunne lijnen dicht bij elkaar, tot schrijven, tot tekenen. Van doen naar doel, proces gericht op prestatie.

Wie en hoe wij worden, hoe we over onszelf denken, heeft een begin.(vrij naar Spinoze)

Kleuren zonder vorm lijkt voor prestatiegerichte volwassenen vaak op geknoei. Ze realiseren zich niet hoe belangrijk dit smeren, dit ontdekken van een lijn of punt kunnen zetten is voor bewust vorm geven en sturen aan verbeelding Deze vaardigheden zijn nodig voor abstract denken. Peuters en kleuters tekenen, kleien en knutselen hun wereld, waarbij hun eigen beleving vorm krijgt. Daardoor vertellen kindertekeningen veel. Bijvoorbeeld hoe belangrijk mamma is. Ze is groter getekend dan pappa. Een tekening geeft de verbeelding weer. De waardering voor die verbeelding heeft gevolgen voor hoe een kind zijn wereld ziet en zichzelf gewaardeerd voelt. Wanneer vingerverfschilderijen of eerste tekenpogingen ongewaarde knoeierij lijken, heeft dit gevolgen voor hoe kinderen over eigen inzet denken.

Een kleurplaat is bepaald en beperkt hun beleving.

Maar, ik hoor het u zeggen, kinderen willen kleurplaten! U heeft gelijk; kinderen zijn net zo gemakzuchtig als veel volwassenen. Liever gehaalde patat dan zelf gesneden groente. Kinderen zijn net zo gemakzuchtig als wij. Aan ons om daar wel of niet aan toe te geven. Kindermishandeling door negeren van belangrijke ontwikkelingsfase is een boute bewering, hoewel… in de pure betekenis klopt het; kinder mis handeling…het fout behandelen van kinderen.

Zijn kleurplaten dan nergens goed voor?

Natuurlijk wel…ze zijn te gebruiken om verhalen bij te vertellen, uit te prikken met een scherpe naald of te verknippen (Ander onderwerp voor een volgend blog; spelen met scherp), voor allerlei creatieve uitingen van kleuters en oudere kinderen die kunnen plakken, tekenen en knutselen. Mooi kleuren, binnen de lijntjes, is een goede voorbereidende schrijfoefening, met goede (driehoekige) potloden, geen viltstiften (nog een blog). Verzoeknummers, op-en aanmerkingen blijven welkom. En ja, ook op ouderavonden prik ik. Ik kom, als u dat wilt.

Marianne de Valck, www.speelgoedadvies.nl

 

Deze blog is een bewerking van een eerdere door mij geschreven blog voor Quebble. Dit in reactie op een actuele discussie. zie ook blog over kleur

Reacties   

0 # Marianne de Valck 16-02-2015 10:45
Vooruit Sacha, voor deze ene keer...om de algemene strekking. Deze website neemt geen reclame en promoties op.
Antwoorden | Antwoorden met citaat | Citeer
0 # Sacha 15-02-2015 11:56
Hoi Marianne,

Klopt wat je zegt. Al jaren promoot ik wel de Malandoo kleurplaten. Dat zijn filigraine motieven (al lang gemaakt voor de huidige volwassen kleurboeken) die blijven uitnodigen tot kleurgebruik invullen en vooral veel kinderen kunnen dit inkleuren met rust.

Achteraf had ik ze zelf kunnen bedenken ;-) want ik maakte vroeger ook vaak tekeningen met allerlei vakjes, kringels en probeerde er dan iets in te zien.

Maar vooral blijf ik promoten dat kinderen door spel en speelgoed zelf moeten blijven nadenken. Dat wij hen die kans nooit mogen ontnemen, maar dat daar wel het begin schuilt van dat wat er nu vaak misgaat in de ontwikkeling van kinderen. Ze worden teveel belet om hun eigen stem, hun eigen beeld en eigen visie te gebruiken.
Succes!
Antwoorden | Antwoorden met citaat | Citeer

Plaats reactie



U kunt gearchiveerde blogs op vier manieren vinden:
1. Onderaan Marianne's Weblog pagina kiezen voor een ander pagina nummer en uit de lijst met getoonde artikelen degene kiezen die u wilt lezen;
2. In de onderstaande Weblog Kalender bladeren. Ziet u in de kalender data waar een stip onder staat, muis dan over zo'n datum en klik op de pop-up link met de titel van het blog artikel om dit artikel te openen.
3. Open de sitemap en klik onder het kopje Marianne's Weblog, een titel aan om te lezen
4. Als u een artikel zoekt over een bepaald onderwerp, kunt u ook de zoekfunctie gebruiken.


January 2019
Mo Tu We Th Fr Sa Su
31 1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31 1 2 3
Submit to DeliciousSubmit to DiggSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to StumbleuponSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn