Marianne's Weblog

Ukkie Media Awards 2015....Goede apps doen meer

Ster inactiefSter inactiefSter inactiefSter inactiefSter inactief
 

Ik speelde met apps voor 0 tot 6 jarigen voor het jureren op speelse kwaliteiten vanuit pedagogisch perspectief. Ik deed dit voor de Media Ukkie Award 2015.  Apps zijn belangrijk en worden steeds belangrijker. Ruim 40% van de eenjarigen (!) speelt al op een tablet. Dit percentage loopt snel op tot ruim 70% voor zesjarigen. 

Aka Award 2015

ballonbullet2 Een tablet is een medium; zoals televisie een medium is.  Hoe lang je daar naar kijkt is een andere discussie dan waar je naar kijkt. De duur van spelen is op zich geen maatstaf voor goed bezig. Tablets boeien door licht, beweging, geluid, actie en reactie. Dit geeft mogelijkheden èn gevaar van gemak,  met weinig inventiviteit - bewegen- samen spelen en oppervlakkige verwerking van kennis. Spelen met een tablet  mag spelen zonder tablet niet vervangen. De nieuwe mogelijkheden kunnen inspireren tot meer en anders. Spelen met een tablet is een andere vraag dan welke app goed of minder goed zou zijn.  Het aanbod van apps is met televisieprogramma’s en speelgoed te vergelijken. Ik bekeek de apps op speelse waarden. 

ballonbullet2 Apps als brand merchandising 

Apps zijn relatief nieuw voor jonge kinderen en hun ouders. Apps met een bekend figuur, verlagen de drempel om ermee kennis te maken. Je ziet bij Apps hetzelfde gebeuren als jaren geleden bij speelgoed. Bekende figuren, toen Pippo de Clown – nu Dikkie Dik – Woezel en Pip, Jip en Janneke, Roodkapje, moeten het speelgoed, de apps, verkopen. Judocus Kwak voegde op zich niets toe aan het zandemmertje maar een kind wilde dat emmertje, ook al was het twee kwartjes duurder dan hetzelfde emmertje zonder sticker met eend. Ik zag verschillende apps waar kinderidolen niets tot weinig toevoegen. Soms is een programma als een sjabloon waarvoor alleen het plaatje per app wisselt en niet de mogelijkheden.  Apps kunnen een toegevoegde waarde krijgen wanneer bij gebruik van een voor kinderen geliefd figuurtje, deze een bij zijn caracter passende rol krijgt in de speelse mogelijkheden en niet alleen op de achtergrond staat of in het verbindende menu. 

ballonbullet2 Apps en verleidingen 

De ‘Teenage Mutant  Ninja Turtles “ waren 20 jaar geleden, vernieuwend voor speelgoed. Voor de eerste keer werden verschillende ‘caracters’, Leo, Raph, Mikey en Donnie  ninjutsu ‘’ getraind door hun rattensensei, Master Splinter, los verkocht. De bijbehorende, gratis aangeleverde, serie maakte duidelijk dat je alle poppetjes nodig had. Op dezelfde manier koppelen gratis tot goedkope apps, hun speelse mogelijkheden aan een abonnement of extra mogelijkheden die wel wat kosten. Op een button drukken, waarmee zelfs een kind een aankoop kan faciliteren is nog makkelijker dan naar de winkel moeten om alle Pokomonkaartjes te verzamelen. Een beveiliging zou volgens mij, verplicht moeten zijn. Ouders op het gevaar attenderen of ze sluipend via een gratis versie in een abonnement lokken, zou naar mijn mening niet moeten mogen. 

ballonbullet2 Apps als oude wijn in nieuwe vaten 

Veel nieuwe apps zijn digitale luisterboeken. Prentenboek op tablet, niets meer. Een stem leest het verhaaltje voor bij een digitaal plaatje, hetzelfde als in het boek maar goedkoper, makkelijk in de kinderhand, lichtgevend in een kinderkamer voor het slapen gaan en een kind kan zelf het licht uit doen. Geen ouder meer nodig. Jammer. Veel meer dan tekst wel of niet laten verschijnen, oren laten wapperen en schuiven naar de volgende pagina is tegenwoordig mogelijk. Voor een nieuw medium, kies ik wanneer ik toegevoegde speelwaarde zie.

ballonbullet2 Soorten en maten

In apps voor 0-6 jarigen vond ik drie soorten ;

  1. De luisterboeken zonder (veel) extra mogelijkheden
  2. De verhalen met toegevoegde waarde zoals animaties, audiomogelijkheden, 3D, laten bewegen, combinatie van verhaal en spelletjes (vooral zoeken- selecteren-sorteren).
  3. De spelletjes zonder verhaal. In de laatste categorie is de educatie vaak nadrukkelijk aanwezig, soms compleet met toetsen en kindvolgsystemen.

media ukkie award

ballonbullet2 Meer speelwaarde 

Met een app kan veel.  Apps krijgen bijvoorbeeld toegevoegde speelwaarde door:

  • Tekst opties. Het geluid uit kunnen zetten en zelf (laten) voorlezen of beter nog vertellen is, tot mijn verbazing, niet altijd mogelijk. Meer met tekst, kan. Ik ontdekte apps waarbij de gebruiker de snelheid van de te lezen tekst kan instellen of zelf lezen wordt gestimuleerd door een voor een oplichtende woorden.
  • Aanvullende informatie voor ouders en kinderen om meer te doen met het verhaal. In het blad Educare vul ik een rubriek die moet aanzetten om meer met een boek te doen dan voorlezen en bespreken. Hierbij ga ik uit van de waarde van voorlezen zonder onderbreking. Of zoals Sieneke Goorhuis Brouwer het noemt ‘de volledige litteraire beleving van het verhaal”. Ik was het al met haar eens, voor ze haar gelijk bewees. Kinderen gaan mee op het ritme van de tekst, de sfeer van het verhaal. Ze hoeven niet alle details te begrijpen. Vragen stel je hooguit achteraf. Een goed verhaal verdient het om mee te spelen. Zorgen voor passende verkleedattributen of een bezoek aan een echte kinderboerderij helpen daarbij. Deze benadering gaat in tegen wat veel begeleiders leren in hun training voor vroeg en voorschoolse educatie. Zij leren vragen stellen over plaatjes, onderbreken het verhaal door te vragen wat een kind begrepen heeft. Storend, vind ik dat…maar ja VVE en ik zijn vaker geen vrienden.
  • Speelse mogelijkheden. Met een tablet moet, vind ik,  meer  kunnen, dan plaatjes kijken en teksten lezen. Apps kunnen  bijvoorbeeld; een niet lineair verhaal bieden! Roodkapje, een sprookje in 3D, laat Roodkapje tot drie keer toe kiezen welke kant ze op wil wandelen waardoor minstens zes verschillende verhaallijnen te volgen zijn. Ieder verhaaltje met gevolgen die bij het eindspel inzetbaar zijn.
  • Goed, zuiver, geluid. Goede stemmen en goed Nederlands. De stemmen in Apps zijn soms tenenkrommend. Verschillende figuurtjes verdienen verschillende stemmen die niet met elkaar te verwarren zijn, prettig om naar te luisteren en uitgesproken in goed Nederlands. Sommige apps hebben wel erg vaak herhaalde en daardoor irritant wordende muziekjes. Bij nieuwe apps wordt spelen met geluid,mogelijk. Blazen doet bomen bewegen, bijvoorbeeld.
  • Mooie vormgeving,  met een tekenstijl passend bij de beoogde leeftijd. Smaken verschillen maar de voorwaarden voor illustraties passend bij verschillende leeftijden niet. Bij peuters past een heldere vormgeving, weinig details, herkenbaar uit dagelijks leven. Voor kleuters veel details, nuances, verschillende kleuren, fantasievol. Dit lijkt al snel bekend. Weer een verhaaltje rond iets uit het dagelijks leven, simpel getekend in basiskleuren! Verrassend hoe verhalenvertellers en illustratoren toch steeds weer iets nieuws creëren rond een knuffel, eten, verdriet…in simpele lijnen, met veel wit, de essentie pakkend. Te vaak, vind ik, hebben apps felle kleuren in te veel nuances, te volle illustraties met te veel details voor peuters (terwijl de bijbehorende tekst of spelletjes wel bij 2-3 jarigen passen) en storend licht-beweging en geluid. Ik heb overigens ook hier, net als in prentenboeken, nieuwe mogelijkheden voor  jongenspeuters gemist. Geen brandweerauto’s, geen feiten, veel aangeklede konijnen.
  • Milde waardering voor kleine prestaties De waardering voor ieder goed uitgevoerde actie is mij vaak veel te enthousiast. Goed zo! Geweldig! Fantastisch! devalueert het vertrouwen in kinderen, vind ik. Voor de ‘speelduur’ van een app zijn ‘levels’ aandacht verlengend. Sommige spellen bieden weinig variatie andere weer onoverzichtelijk veel. Door herhalen worden kinderen vaardig en daarmee kun je iets moeilijkers aan. Handig is dan wel wanneer te zien is hoe vaak je iets goed gedaan moet hebben voor je in een volgende versie komt. Hetzelfde geldt voor terug kunnen keren naar het hoofdmenu als je halverwege wilt stoppen en kunt terugvinden waar je gebleven was.
  • Kortom; Apps zijn net speelgoed, maar dan anders. Ik raad aan om vooraf te lezen wat een app biedt. Ontwerpers wens ik inspiratie toe om apps te gebruiken om kinderen te laten spelen, te bewegen met hun hele lijf, te laten fantaseren, met iets nieuws kennis te maken (auto’s herkennen, beroepen, enz)  en andere spelletjes te kunnen doen dan sorteren en selecteren en opdrachten te geven waarbij de app informatie geeft , zonder voor te schrijven.

Mediawijsheid gaat voor ouders en begeleiders verder dan bedenken hoe lang een kind met een tablet bezig mag zijn. Zoals speelgoed zijn apps visitekaartjes van opvoeding of visie. Waar jij voor kunt kiezen en hoe jij daarmee kunt laten spelen hoort in een pedagogisch werkplan.

Ik kaart dit graag aan, zonder voor te schrijven, op ouderavonden en in alle vormen van kinderopvang.

En de winnaar van de Ukkie award 2015, gekozen door een vakkundige jury werd….Heksje en Willem!

heksje en willem 200x182

 

Reacties   

0 # Lisa 06-04-2015 18:56
Wat ik wel mis zijn de gewone spelletjes van vroeger.
Alles gaat nu met Apps etc.
Zag laatst op www.meevallers.nl speelgoed wat ik als kind al maakte toen ik jong was van touw en knopen, Lang geleden :-)
Ik mis dat als moeder toch wel en vond het leuk dat ik het terug vond op een website .
Antwoorden | Antwoorden met citaat | Citeer

Plaats reactie



U kunt gearchiveerde blogs op vier manieren vinden:
1. Onderaan Marianne's Weblog pagina kiezen voor een ander pagina nummer en uit de lijst met getoonde artikelen degene kiezen die u wilt lezen;
2. In de onderstaande Weblog Kalender bladeren. Ziet u in de kalender data waar een stip onder staat, muis dan over zo'n datum en klik op de pop-up link met de titel van het blog artikel om dit artikel te openen.
3. Open de sitemap en klik onder het kopje Marianne's Weblog, een titel aan om te lezen
4. Als u een artikel zoekt over een bepaald onderwerp, kunt u ook de zoekfunctie gebruiken.


March 2019
Mo Tu We Th Fr Sa Su
25 26 27 28 1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
Submit to DeliciousSubmit to DiggSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to StumbleuponSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn