Marianne's Weblog

Spelen is te vaak natuur in een tuin

Ster inactiefSter inactiefSter inactiefSter inactiefSter inactief
 

Spelen staat onder druk van tijd, leren, digitale verleidingen en zwaar gevoelde verantwoording. Daar tegenover staan pleiters voor buiten spelen, modderdag nationale bellenblaasdag, straatspeeldagen en koningsspelen.

Actuele discussies bespreken dilemma’s tussen leren en spelen, waarden en zorgen, oorzaken en gevolgen van wel of juist niet spelen, of wel of geen specifieke invloed op ontwikkeling van betrokken vaders.

Voorstellen om driejarigen naar ‘school’ te laten gaan botsen op protesten die meer te maken hebben met het woord ‘school’ dan op wat kinderen op driejarige leeftijd geboden kan worden. Tegenover spelen met een tablet waar bijna alle Nederlandse kinderen (alleen al 40% van de 1 jarigen) ervaring mee hebben, staat het pleidooi voor buitenspelen omdat ogen zich daar beter kunnen door ontwikkelen’. Moet je kiezen voor prachtige speelse middelen of voor attractieparken, sporten, theatervoorstellingen, muzieklessen of andere activiteiten bedacht en geleid door volwassenen. Het best verkochte speelgoed werkt op batterijen en alle kinderen hebben te veel om ergens lang, vaak mee te kunnen spelen op steeds weer andere manieren.

Daarmee is wel de toon gezet, maar is de mentaliteit niet veranderd.

Volgens mij wordt in heel veel discussies vol ware zorgen en verwachtingen vergeten om kinderen zelf te laten spelen.

We hechten zoveel aan de speelse waarden voor de ontwikkeling, de noodzaak, de voorwaarden bij spelen en onze verantwoording dat we over het kinderhoofd zien, hoe spelen voelt.

We trappen de kenmerken van spelen plat. Kenmerken als ‘intrinsieke motivatie’, of wel volgen van eigen initiatief, en eigen speelwereld waarin onze tijd vergeten wordt en kinderen spreken in de verleden tijd; ‘Toen was jij”,’En ik deed toen”. Waarin kinderen op hun eigen manier gebruik maken van wat ze vinden; een doos als huis, planken in de zandbak, Lego zonder voorbeeld.

Ja, kinderen vragen ons om hun spelen te vullen met door ons verzonnen activiteiten.

Ze nemen onze verwachtingen uitvergroot over. Spelen krijgt bij te veel kinderen betekenis wanneer ze daarmee een trend kunnen volgen, een level kunnen halen, kunnen scoren. Ze willen alles doen in attractieparken, proberen in klimbomen, zien in films, meemaken op sportvelden, theaters en festivals. Wanneer ze ‘tussendoor’, ‘zelf’ spelen, doen ze dit ‘omdat ze niets te doen hadden’. Wat ze zelf deden lijkt, naar hun gevoel, niet gewaardeerd, door ons, door henzelf. Wat heb je gedaan vandaag? Niets, zegt een kind schouderophalend, alleen maar gespeeld. Natuurlijk spelen krijgt van ons kaders, doelen, regels als natuur verstopt in tuinen.

Spelen omdat je niets beters te doen hebt

Spelen is een natuurlijke behoefte waarvan de waarde zo veelomvattend is dat deze uit het zicht dreigt te raken. Hoe leuker een kind speelt, des te groter de speelwaarden voor zijn ontwikkeling. Leuk is door ons te beïnvloeden, veel meer door waardering voor spelen uit te stralen dan mogelijkheden voor te schrijven.

Wanneer ik volwassenen vraag naar wat hun spelen leuk maakte, komen kenmerken boven als ‘de wereld, de tijd vergeten, opgaan in je spel, en je vrij voelen, uitgedaagd weten waar volwassenen niet bij hoorden en vooral mogen spelen’.

Wat ze deden was voor henzelf van grote betekenis. Zo spelen voelde goed, is om naar terug te verlangen. Zo spelen in je eigen speelwereld, op je kamer, met je vrienden, om de hoek, met zelfverzonnen ideeën heeft herwaardering nodig voor kinderen in 2015. Met rust laten en meegenieten, meer is niet nodig om te laten spelen omdat ze niets beters te doen hebben…het is het beste wat ze doen kunnen…er is niets beters.

Plaats reactie



U kunt gearchiveerde blogs op vier manieren vinden:
1. Onderaan Marianne's Weblog pagina kiezen voor een ander pagina nummer en uit de lijst met getoonde artikelen degene kiezen die u wilt lezen;
2. In de onderstaande Weblog Kalender bladeren. Ziet u in de kalender data waar een stip onder staat, muis dan over zo'n datum en klik op de pop-up link met de titel van het blog artikel om dit artikel te openen.
3. Open de sitemap en klik onder het kopje Marianne's Weblog, een titel aan om te lezen
4. Als u een artikel zoekt over een bepaald onderwerp, kunt u ook de zoekfunctie gebruiken.


March 2019
Mo Tu We Th Fr Sa Su
25 26 27 28 1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
Submit to DeliciousSubmit to DiggSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to StumbleuponSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn