Marianne's Weblog

Mediawijsheid =speelontwikkeling + opvoeden

Gebruikerswaardering: 5 / 5

Ster actiefSter actiefSter actiefSter actiefSter actief
 

Op zaterdag 13 juni jl. besteedde de Volkskrant in haar V bijlage aandacht aan de nieuwste versie van digitaal speelgoed. Na de Furby en voor de nieuwe Barbie, met kunstmatige intelligentie, waarmee een kind gesprekken kan voeren, willen onze kinderen de Dino van CogniToys.

Deze Dino kan alle vragen die kinderen weten stellen binnen een paarseconden beantwoorden omdat hij is verbonden met de supercomputer Watson van IBM.

 

Voor mij het ultieme voorbeeld van huidige en komende ontwikkeling. 

 

Want hoewel  in de krant besproken als speelgoed, mist het aandacht voor hoe kinderen zich ontwikkelen.

We lijken zo gefixeerd om kinderen binnen de kortste keren de juiste antwoorden te laten weten dat we vergeten kinderen te laten dwalen, te leren door vallen en opstaan, te laten genieten van wat ze zelf bedenken. Steven Pont spreekt in zijn column in het Parool over kindblindheid….te vertalen in over de mogelijkheden van kinderen heenkijken. S. Goorhuis- Brouwers spreekt van ‘We bieden software aan waar de hardware nog niet aanwezig is’.

 

In mijn sessies voor #MNX15 zat een, verre van complete, opsomming van de voordelen van apps: minder dozen/ opbergruimte,minder rommel. goedkoper dan traditioneel speelgoed, minder speelruimte, minder begeleiding bij spelen door volw. nodig, (in vgl . met bijv. bordspel), nieuw! , boeiend!, snel te vervangen, milieuvriendelijk bij productie en verwerking, leren met apps is leuker.

Met een app is vals spelen haast onmogelijk. Het programma laat geen binnendoor wegen en manipuleren met gegevens toe. Geen ruzie meer om een uit een mouw gevallen kaart.

Ik hoop dat we ons in de komende jaren durven af te vragen of nieuwe ontwikkelingen altijd beter zijn dan de oude. Dat we niet alleen oog willen hebben voor wat wij kunnen maar vooral willen zien waartoe kinderen in staat zijn….Is de digitale ontwikkeling tot nu toe goed geweest voor de ontwikkeling van kinderen….En wat betekent de uitkomst van tot nu toe voor de toekomst?

De manier waarop kinderen spelen verandert voortdurend. Spelen spiegelt onze maatschappij, vertekent maar altijd herkenbaar. Dat wil zeggen, de middelen waarmee kinderen spelen veranderen…de ontwikkelingsfases NIET. 

 

Hoe kinderen zich ontwikkelen wordt bestudeerd vanuit: Ontwikkelingspsychologie, Medische wetenschap, De werking van ons brein, Pedagogische pathologie.

 

We leren de laatste tijd veel door breinonderzoeken. En daardoor weten we hoe we ons ontwikkelen. Het brein van jonge kinderen ontwikkelt zich op een manier door eeuwenlange evolutie ontstaan. We evalueren langzamer dan velen van ons beseffen. De digitale revolutie heeft de basisontwikkeling van ons brein niet verandert. We hebben nog steeds 20 (voor vrouwen) tot 23 (voor mannen) jaar nodig om ons brein tot volle wasdom te brengen. We kunnen deze periode voeden maar niet versnellen (gras groeit niet door aan de sprieten te trekken-). Zie Youtubefilm van Betsy van der Grift, wat dit betekent voor onze eerste jaren.  De eerste zeven jaar heeft een kind nodig om door ervaren, ontdekken, uitproberen, herhalen en vaardigheden, fysieke zelfredzaamheid op te bouwen. Daarbij brengt het ons vaak in de war. Ze kunnen dingen doen en zeggen die ze niet begrijpen. Jij bent dood of tellen tot honderd.

 

Niet alles wat breinonderzoek oplevert past bij de digitale mogelijkheden die we nu bieden.
Kinderen blijken bijvoorbeeld een drie dimensionale ervaring, letterlijk voelen, ruiken, proeven….nodig te hebben om de taal te kunnen begrijpen die ze spreken. Woorden krijgen bovendien betekenis door wie ze zegt, de intonatie, de sfeer. Je thuis voelen bij een dialect en weten wat sushi is omdat je dat wel eens gegeten hebt. Tot ruim zeven jaar is voor kinderen niet altijd duidelijk wat wel en wat niet echt is, in het echt kan, of mag. Zelf doen is belangrijk. 

Kinderen spreken minder tegen een app dan tegen speelgoed zonder geluid, minder tegen volwassenen dan tegen leeftijdsgenootjes. Ik hoop dat we met onze digitale mogelijkheden niet alleen Sheldons maken uit de Big Bang Theorie.

 

Ontwikkelingsgerichte onderzoekers maken zich zorgen over de achterstanden en moeilijkheden in fysieke ontwikkelingen die niet direct te maken met schools leren, maar daar wel invloed op hebben. Denk aan het gebrek aan concentratievermogen, groeiende slechtziendheid, achteruitgaande ruimtelijke oriëntatie, sorteer en selecteervermogen die nodig zijn voor rekenen. Steeds opnieuw lees je bij het zoeken naar de oorzaken, verwijzingen naar het voor-buitenschoolse spelen. Kinderen moeten meer tijd krijgen om eigen ideeën te ontwikkelen, zelf antwoorden te verzinnen.

 

En daar liggen mijn inziens, de grote mogelijkheden voor nieuwe apps. Geen antwoorden maar vragen stellen. Geen voorbeelden geven maar inspiratie zonder voor te schrijven, geen opdrachten maar verwijzingen naar wat te doen is in de omgeving, met speelgoed, met vriendjes. Minder opdrachten en meer uitdaging…wat kun jij doen met…hoe zou het zijn als jij….Wat zou volgens jou de oplossing kunnen zijn.
Minder goed of fout en meer….Leuk bedacht….Zou het kunnen wanneer of met of waar….Probeer het eens.

Hier passen mogelijkheden voor personalisering bij, zonder kinderen te plaatsen in een hokje met een eigen programma. Geen Dino met antwoorden, dat is prehistorie, nee een vriend met vragen…dat is de toekomst.

 

Zie http://www.volkskrant.nl/tech/deze-dino-is-een-kinderorakel

https://www.youtube.com/watch?v=l9SKVZhQr7o Betsy van der Grift.

 

Reacties   

0 # sabine 23-06-2015 23:11
Net een wat vrijblijvend artikel in Het Parool gelezen over mediagebruik en kinderen. Dit stuk geeft aan waar het om gaat. Dank je wel.
Antwoorden | Antwoorden met citaat | Citeer

Plaats reactie



U kunt gearchiveerde blogs op vier manieren vinden:
1. Onderaan Marianne's Weblog pagina kiezen voor een ander pagina nummer en uit de lijst met getoonde artikelen degene kiezen die u wilt lezen;
2. In de onderstaande Weblog Kalender bladeren. Ziet u in de kalender data waar een stip onder staat, muis dan over zo'n datum en klik op de pop-up link met de titel van het blog artikel om dit artikel te openen.
3. Open de sitemap en klik onder het kopje Marianne's Weblog, een titel aan om te lezen
4. Als u een artikel zoekt over een bepaald onderwerp, kunt u ook de zoekfunctie gebruiken.


June 2019
Mo Tu We Th Fr Sa Su
27 28 29 30 31 1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
Submit to DeliciousSubmit to DiggSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to StumbleuponSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn