Marianne's Weblog

Speelgoed van het jaar lokt klanten...oude blog nog actueel

Gebruikerswaardering: 5 / 5

Ster actiefSter actiefSter actiefSter actiefSter actief
 

Vanaf september spelen kinderen anders. Ieder jaar opnieuw. Ze willen ander speelgoed.

Liefst nieuw. De speelgoedwinkel wil verkopen. Juist nu. De commercie laat zich horen…en zien. De speelgoedboeken komen in specials door de brievenbus. De televisiereclames, al dan niet verstopt in programma’s, zitten vol met  nieuw, leuk en trends. De speelgoed van het jaar verkiezing daagt uit om iets te kiezen uit wat beslist eerst gezien moet worden

Speelgoed is handel en wie handelt, brengt zijn waar zo goed mogelijk onder de aandacht. De klant moet blijven komen.

Speelgoed is handel

Maar speelgoed is meer dan bezit, luxe en noodzaak. Speelgoed is het visitekaartje van onze opvoeding waarmee we ontwikkeling stimuleren, beperken of de verkeerde kant op sturen!

De speelgoedhandel weet van de verantwoording van ouders en het mogelijke belang van speelgoed voor ontwikkeling. Ze speelt daar op in met alle suggesties die tot verkoop kunnen verleiden. Ze suggereren

-         ontwikkelingskansen,

-         verantwoord aanbod en

-         betrokkenheid bij kinderwelzijn.

Ze appelleren aan

-         onze onzekerheid,

-         wens om het goed te doen,

-         lief te zijn en

-         verantwoord.

Ze verwoorden kinderwensen als legitieme behoeften en rechten.

Dat dit handel is, zouden we bijna kunnen vergeten.

De belangen van de speelgoedhandel zijn deze maanden groot. De rest van dit jaar moeten ze ongeveer 70% van de speelgoedomzet. Nu wordt voor dit jaar de winst of het verlies bepaald. Nu is er behoefte aan nieuw speelgoed. Dat is niet alleen de schuld van sinterklaas en de kerstman. In het najaar begint ieder jaar een andere manier van spelen tot de volgende zomer.

Najaar en speelgoed horen bij elkaar

 

De eerste schooldag verandert speelwensen.

Voorbij zijn de lange lege dagen waarin kinderen zelf bepaalden wanneer ze waar met wie en wat willen spelen. Binnen komt het speelgoed van voor de vakantie te voorschijn. Veel lijkt ineens oud, fout of uit  te zijn. De bezitter is immers minstens drie maanden ouder. Door al deze veranderingen breekt het wensenseizoen aan. De speelgoedhandel speelt daar op in. Ze is helmaal klaar om te laten zien waar kinderen tegenwoordig mee kunnen, nee zouden moeten spelen om goed bezig te zijn, meer nog waarmee zij zich te kunnen gedragen zoals wij dat voor ze wensen, sterker nog zich te kunnen ontwikkelen zoals wij ons dat voorstellen. De nieuwste artikelen gemaakt met de meest recente inzichten en technieken moeten immers wel beter zijn en daarmee een nog waardevollere bijdrage kunnen leveren aan de ontwikkeling van uw kind dan vorig jaar.

Speelgoed spiegelt onze samenleving; vertekend maar altijd herkenbaar. Wat wij belangrijk voor ons zelf vinden is altijd terug te zien in de manier waarop kinderen spelen. Speelgoed is het visitekaartje van onze opvoeding. Uit wat wij geven blijkt wat wij ze gunnen. De speelgoedhandel wekt graag de indruk het beste met onze kinderen voor te hebben en ons belangeloos te willen vertellen wat daar voor nodig is. Een goede leverancier luistert naar zijn klanten, hoewel hij zelf beter weet. De klant is koning. De speelgoed van het jaar verkiezing geeft daar een mooi voorbeeld van.

Speelgoed van het jaar als charme offensief

De Speelgoed van het jaar verkiezing is ooit begonnen als initiatief van prof. Wilhelmina Bladergroen. Zij zocht als voorzitter van de Nationale Speelraad samenspraak met leveranciers van speelgoed om de waarde van verantwoord speelgoed uit te dragen. In de beginjaren voerden de pedagogen, de boventoon. (En ja, ook ik zat in de jury,). De meeste ouders vonden speelgoed verwennerij. Een cadeautje voor verjaardag en Sinterklaas, de rest maakten ze zelf wel. Alle speelgoedwinkels waren onafhankelijke speciaalzaken vol Nederlandse en Duitse producten gemaakt van natuurlijke materialen. Spoortreinen, Meccano, Steiff pluche, Schildpadpoppen, houten puzzels en kartonnen spellen, vormden de verantwoorde luxe waar aandacht voor werd gevraagd. Speelgoed als middel, inspiratiebron voor spelen. Door de komst van kunststof speelgoed verdwenen de meeste Nederlandse speelgoedfabrikanten. Internationaal inkopen leidde tot inkooporganisaties en winkelketens. De speelgoed van het Jaar verkiezing werd minder pedagogisch middel en meer verkoopargument, maar de zweem van verantwoord kiezen bleef men koesteren tot op de dag van vandaag.

De speelgoed van het jaar verkiezing werd ondergebracht bij de Stichting Goed Speelgoed Nederland. Hierin zijn leveranciers, fabrikanten, importeurs en winkeliers actief om de verkoop van goed speelgoed te bevorderen. Niets mis mee, al luisteren veel ouders vooral naar het woordje goed en de handel vooral naar het woord verkoop. De verkiezing van het Speelgoed van het jaar  moet goed speelgoed onder de aandacht te brengen van de consument. Ze is uitgegroeid tot een reclamecampagne met een verhullende waas van deskundigheid, verantwoord, onafhankelijk, inspraak.

Kiezen is kopen.

Hoe werkt het:

De eerste stap van de organisatie is om hun achterban aan te moedigen speelgoed in te sturen. De belangrijkste voorwaarde is: Het speelgoed moet algemeen verkrijgbaar zijn. Dat is de hoogste drempel. Lijkt logisch maar hierachter schuilt een wereld vol selectie, risico en investering. Want om speelgoed algemeen verkrijgbaar te laten zijn kan geen leverancier om de inkooporganisaties heen…waarvan Blokker de grootste is met o.a. Intertoys en Bart Smit winkels. Zij zetten alleen in hun winkel wat ze denken te verkopen, de krenten in de pap, tegen een aantrekkelijke winstmarge en met afgedekt risico en liefst een aantrekkelijk contract voor opname in de o zo belangrijke sinterklaasfolders. Dat is duur voor leveranciers. Alleen de grote kunnen hieraan voldoen. Ieder jaar daarom ook dezelfde namen; Lego, Playmobil, Ravensburger, Mattel, Hasbro, Vtech. Grote internationale organisaties met nieuwe versies van wat goed verkoopt. De organisatie meldt trots 200 inzendingen van veertig leveranciers. Een schijntje van de duizenden producten en honderden leveranciers. Geniale innovatieve beginnende of kleine speelgoedmakers vallen bij voorbaat af. Wie aan deze voorwaarde kan voldoen, kan insturen. Ook dat is duur want de inzenders betalen hun eigen feestje. Bij de jury op tafel komen kost geld, genomineerd worden kost nog meer en verkozen worden moet zich terugbetalen in een flinke verkoop.

De jury nomineert uit wat ze te zien krijgen

Stap twee is de samenstelling van een onafhankelijke jury. Onafhankelijk met grenzen.

Ook uit de samenstelling blijkt de dubbele soms tegenstrijdige intentie; verkoop en verantwoord.

In de ‘vakjury’ zitten acht mensen die de handel vertegenwoordigen plus een MKB adviseur en iemand van de organiserende stichting. Ze worden aangevuld door vijf mensen die zich werkend voor tijdschriften en commerciële kinderoproep of lesgevend bezighouden met wat ouders en of kinderen beweegt. De jury mag alleen bekijken wat is ingestuurd. Dit speelgoed wordt ter tafel beoordeeld. Ze vergelijken niet met gelijkwaardige maar niet ingezonden artikelen. De jury speelt niet of nauwelijks zelf de spellen uit en observeert ook niet hoe kinderen hiermee kunnen spelen. Het product moet voor zichzelf spreken. De jury kiest niet maar nomineert.  Het juryrapporten staat het vol met educatief, digitale mogelijkheden, veiligheid, speelwaarde, prijs-kwaliteitverhoudingen, innoverend, braintrained. Daarmee zijn dit meteen de sleutelwoorden voor waar men op wenst te letten.

En dan de klant..

Stap 3 is doorslaggevend. De klant mag het zeggen. Wij mogen uit de nominaties de winnaar kiezen. De meeste stemmen gelden. De klant is koning. Wat speelgoed van het jaar betekent; het mooiste, het leukste, het meest vernieuwend, verantwoord of verkochte, dat  wordt ons niet verteld. Wat we kiezen is onze verantwoording. Wie stemt maakt kans op het genomineerde speelgoed naar keuze. Waarvoor kiest U? Het beste of het duurste wat u misschien zelf voor dat geld niet koopt? Alles staat in de speelgoedwinkel uitgestald en uitgebeeld. Kom vooral kijken. Nee niet uitproberen. U ziet het zo. U bent de deskundige. Dus zeg het maar. Wat het speelgoed van het jaar wordt, bepaalt u, dus domme keus, eigen keus. Kijk gerust even rond, oriënteer u, kijken is kopen…nu niet dan straks wel. De potentiële klant binnen krijgen is meer dan het halve werk.

De verkiezing Speelgoed van het jaar blijft vooral een commerciële aanbieding. 

Reacties   

0 # Lucas Schansman 28-09-2015 21:05
Dag Marianne,
Het toeval wil dat ik gisteren de nominaties allemaal heb bekeken in alle leeftijdscatego rieën. Wat werkt toch veel op batterijen. Veel van dit speelgoed haalt de criteria niet voor onze speelotheek. Lekker skeeleren of een leuk wedstrijdje basketballen.
Laat kinderen de speelotheek in hun buurt maar opzoeken. Voor minder geld meer keus.
Gegroet, Lucas Schansman
Speelotheek Maarssen
Antwoorden | Antwoorden met citaat | Citeer

Plaats reactie



U kunt gearchiveerde blogs op vier manieren vinden:
1. Onderaan Marianne's Weblog pagina kiezen voor een ander pagina nummer en uit de lijst met getoonde artikelen degene kiezen die u wilt lezen;
2. In de onderstaande Weblog Kalender bladeren. Ziet u in de kalender data waar een stip onder staat, muis dan over zo'n datum en klik op de pop-up link met de titel van het blog artikel om dit artikel te openen.
3. Open de sitemap en klik onder het kopje Marianne's Weblog, een titel aan om te lezen
4. Als u een artikel zoekt over een bepaald onderwerp, kunt u ook de zoekfunctie gebruiken.


January 2019
Mo Tu We Th Fr Sa Su
31 1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31 1 2 3
Submit to DeliciousSubmit to DiggSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to StumbleuponSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn