Marianne's Weblog

Nieuwe ontwikkelingen beperken spelen - Nieuwe onderzoeken bepleiten spelen

Gebruikerswaardering: 5 / 5

Ster actiefSter actiefSter actiefSter actiefSter actief
 

Informatie geven over spelen vereist tegenwoordig bruggen kunnen slaan tussen letterlijk tegenstrijdigheden.

Aan de ene kant steeds meer computergestuurde technieken in speelse mogelijkheden, aan de andere kant, toenemende pleidooien voor ouderwets spelen.

Voor jonge ouders, pedagogisch medewerkers/ gastouders en oprecht gemotiveerde leerkrachten is het moeilijk om aan nieuwe- door veel kinderen gewenste- ontwikkelingen te voldoen met behoud van wat zij oprecht kinderen toewensen.

Ik ben blij tegenwoordig oma te zijn, met alle bijbehorende gesuggereerde wijsheid met bijpassend onbegrip voor nieuwe ontwikkelingen.

Waar spelen kinderen mee?

Op mijn nieuwe (nou ja van mijn zoon gekregen twee jaar oude I Phone 5) heb ik honderden apps vol spelletjes voorbij zien komen, weer andere dan ik al had gezien op mijn Microsoft tablet die weer anders waren dan de spelletjes speelleercomputers van speelgoedmerken. Mijn verslaving aan Tetris is gelukkig erg genoeg om me te kunnen beperken in keuze. Kinderen kunnen tientallen aan. Om over alleen de populairen mee te kunnen praten hebben ze al geen tijd meer om- naast hun sport, muziekles - nog te spelen met driedimensionaal speelgoed. En als ze dat al hebben zijn ze niet meer gewend, hebben niet meer het geduld om zelf te verzinnen wat ze bouwen, verkleden, fantaseren of oplossen kunnen. De voorbeelden zijn mooier en moeilijker dan ze zelf kunnen verzinnen.

Natuurlijk vullen apps de zak van Piet niet.

Bij Sinterklaas horen drie dimensionale cadeaus, liefst groot, in ieder geval NIEUW en liefst een beetje verantwoord.

Speelgoedwinkels ruiken hun kans. Ze missen steeds meer klanten door al die Apps en digitale aankopen maar weten zich gesteund door hun brancheorganisatie die al ruim dertig jaar aan het begin van het belangrijkste speelgoed koopseizoen, de Speelgoed van het Jaarverkiezing uitvent. Ooit werd deze verkiezing geïnitieerd door een ideële organisatie waarin pedagogen met speelgoedleveranciers samenwerkten. In beider belang wilden zij de verkoop van goed speelgoed stimuleren. Toen viel de nadruk op goed speelgoed, tegenwoordig op verkoop. Veel mensen zien het verschil niet. De indruk blijft hangen dat het verkozen speelgoed pedagogisch verantwoord is. Interactief speelplezier is nog net niet hetzelfde als inactief speelplezier. Afgezien daarvan heeft de helft van de zes ‘bekroningen’ een pedagogische signatuur waar enig pedagogisch weerwerk op mogelijk is. Schetenjacht, een zelf te bouwen wapen en een wel erg dure robot. Voor je kinderen heb je wat over en dit is wat kinderen willen, die ene keer dat ze nog speelgoed krijgen waar ze misschien wel mee willen spelen.

Tegenover deze speelwaarde-armoede, staan de onderzoeken rondom spelen.

Regelmatig buiten spelende kinderen ontwikkelen betere ogen, bevestigen zowel Australische, Amerikaanse als Zweedse onderzoekers, dan kinderen die binnen spelen. Buitenspelende kinderen ontwikkelen scherper, breder zicht waardoor zij minder missen van het digibord, het noodzakelijke overzicht bijvoorbeeld in het verkeer en op het schoolplein en zich mede daardoor over het algemeen beter bewegen met meer zelfvertrouwen. Daar tegenover staat toenemende zorg over de oogontwikkeling bij kinderen die vanaf jonge leeftijd meer dan een uur per dag achter een scherm zitten, waarbij tablets door hun kleine formaat nog slechter zijn dan (grootbeeld) televisie, vooral omdat zij ook een negatief effect hebben op slapen. Bovendien blijken kinderen in de eerste zeven jaar driedimensionale ervaringen nodig te hebben voor en optimale breinontwikkeling. “Tabletkennis”is geen kunnen.

Professor Wilhelmina Bladergroen krijgt opnieuw gelijk in haar bevindingen uit de jaren 60 hoezeer bewegen nodig is om te kunnen leren rekenen. Een taal leren spreken gaat trouwens ook beter op muziek.

En de VVE programma’s waaraan miljoen euro’s subsidie zijn besteed bij aanbieders waarvan veel mensen nog steeds denken dat ze tot de overheid behoren, werken niet. Ook dat is geen nieuws maar het kan niet vaak genoeg gezegd worden om door te laten dringen.

Tel daarbij op de zorg voor jongens. Onderzoekers maken zich steeds meer zorgen omdat jongens zich in ons vrouwvriendelijke klimaat vol veiligheid, rust, schoon en lief zijn niet altijd als jongens mogen/leren gedragen. Wanneer ze hun testosteron niet hollend, schreeuwend, stoeiend en slopend kwijt kunnen, raken ze ‘verstopt’, ‘ongeïnteresseerd’, ‘moe’ en ‘gemakzuchtig’. Dat is slecht voor hun ontwikkeling en onze toekomst.

Goede ontwikkelingen zijn er natuurlijk. Schommels maken plaats voor heuveltje, tegels voor gras. Met gevolgen…positieve en negatieve… Iemand vertelde me; “Geweldig dat ze weer spelen kunnen in natuur op het schoolplein, maar ze mogen helaas minder vaak naar buiten. Vroeger konden ze na regen, op de snel droge tegels spelen. Nu wordt voorkomen dat ze modder onder hun schoenen naar binnen nemen. Ieder voordeel heb zijn nadeel.

Plaats reactie



U kunt gearchiveerde blogs op vier manieren vinden:
1. Onderaan Marianne's Weblog pagina kiezen voor een ander pagina nummer en uit de lijst met getoonde artikelen degene kiezen die u wilt lezen;
2. In de onderstaande Weblog Kalender bladeren. Ziet u in de kalender data waar een stip onder staat, muis dan over zo'n datum en klik op de pop-up link met de titel van het blog artikel om dit artikel te openen.
3. Open de sitemap en klik onder het kopje Marianne's Weblog, een titel aan om te lezen
4. Als u een artikel zoekt over een bepaald onderwerp, kunt u ook de zoekfunctie gebruiken.


January 2019
Mo Tu We Th Fr Sa Su
31 1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31 1 2 3
Submit to DeliciousSubmit to DiggSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to StumbleuponSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn