Marianne's Weblog

Mijn nieuwe boek is uit!!!! Aandacht voor spelen! Jij maakt het verschil!

Ster inactiefSter inactiefSter inactiefSter inactiefSter inactief
 

Eindelijk, het is zo ver! mijn nieuwe boek is uit! Bij Reed Business Elsevier Kinderopvang
 is verschenen; ' Aandacht voor spelen' met de ondertitel "maak zelf het verschil". Dit boek wil volwassenen in het algemeen en  (potentiële) pedagogisch medewerkers in het bijzonder, inspireren tot weloverwogen keuzes. Iedere keuze heeft immers gevolgen voor hun waardering voor, benadering van en inspiratie bij spelen. In tien hoofdstukken wordt de lezer gevraagd om in de spiegel te kijken en zich te realiseren hoe belangrijk de invloed van iedere volwassene op spelen is.
Alles wat kinderen kunnen doen wordt door ons mogelijk gemaakt. En wat wij mogelijk maken wordt bepaald door hoe we belangrijk, leuk, nodig of goed wij iets vinden. Of het tegenovergestelde; Wat we niet goed vinden, verbieden we of maken we onmogelijk, wat we niet belangrijk vinden geven we geen aandacht. Wat we niet waarderen, stimuleren we niet. De overtuiging waarmee we bezig zijn, met de keuzes die daaruit volgen, heeft gevolgen voor wat we doen, laten en mogelijk maken.
Dat begint al bij de beroepskeuze. Wanneer een pedagogisch medewerker zijn of haar werk leuk en belangrijk vindt, zal zijn of haar begeleiding anders zijn dan wanneer dezelfde persoon denkt dat hij of zij dit werk doet omdat hij of zij dit doet met een neutrale of zelfs negatieve mening over kinderopvang. Helaas tref ik tijdens cursussen nog weleens meiden die zichzelf beschouwen als 'oppassers' of 'verzorgers',meestal 'omdat ouders ons zo zien'. Die voelen zich niet gewaardeerd, waarderen zichzelf niet en daarmee hun werk en hun inzet niet. Waarom zou je dan moeite doen voor de inhoud?
Of ze werken in de kinderopvang 'omdat dit wel handig is voor je getrouwd bent''of ómdat dit het enige was dat ze kunnen'. het laatste argument hoeft niet het slechtste te zijn wanneer ze bereid zijn uit zichzelf te halen waar ze goed in zijn. In dit boek probeer ik ze te overtuigen hoe belangrijk en leuk dit vak is , voor kinderen natuurlijk, maar vooral voor eigen ontplooiing. En hoe dit belang voor een groot deel bepaald wordt door hun motivatie. kennis is te verwerven maar voor motivatie kies je zelf. Informatie wordt in dit boek daarom aangedragen zonder voor te schrijven, gericht op overwegen en keuzes maken. Want je bepaalt zelf welke uitstraling je hebt, hoe je waardering laat blijken, met welke bezieling je werk invult. Hierbij horen veel praktische voorbeelden en anekdotes. De stijl is licht en duidelijk gericht op 'doeners'. Daarom is dit boek ook handzaam, niet te groot en niet te dik met afwisseling van tekst, illustraties en 'de lijstjes'om in te vullen. In ieder hoofdstuk staan opdrachten waarmee de lezer eigen kenmerken kan herkennen en meningen kan vormen of toetsen. De lijstjes zijn het resultaat van cursussen waarin ik de deelnemers gevraagd heb in welke informatie zij belangstelling hebben, hoe zij die informatie het liefst verwerken en hoe iets bij ze beklijft. Uit de antwoorden bleek dat ze bijvoorbeeld veel opstaken van de lijstjes in tijdschriften als Flow, Happinez en Esta waarmee eigen keuzes en motieven duidelijk werden. Van "Hoe ziet jouw ideale vriend er uit", tot "Wat doe jij om goed over te komen". Daarmee werden de lijstjes mijn inspiratiebron om lezers te prikkelen door ze een spiegel voor te houden. Goede en foute antwoorden bestaan daarbij niet. Ik hoop op eye-openers en persoonlijke goede voornemens.
Met de wens dat ze echt iets willen doen met wat ze geconstateerd hebben over zichzelf. Uiteindelijk allemaal voor de ziel en zaligheid van spelende kinderen.

Hoe een pedagogisch medewerker (stagiaire, begeleider) denkt over spelen heeft immers invloed op uitstraling, houding, inrichting ruimte, speelgoed keuze, activiteiten, omgaan met collega's, beleving van Flow, veiligheid met zelf waardering en waardering voor kinderen. Hiervan hangen keuzes af van wat mag...en kan...inspiratie...en grenzen. En niet in de laatste plaats de blijvende ontwikkeling van pedagogisch medewerkers èn daardoor kinderen. Goede pedagogisch medewerkers blijven grensverkennend en grensverleggend bezig...ook met eigen mogelijkheden. Dit werk is immers geen uur hetzelfde. Je kunt letterlijk blijven spelen met eigen mogelijkheden en daarmee voor wat mag en kan voor kinderen. Niets ligt vast. meningen kunnen verschillen en veranderen. Spelen spiegelt onze maatschappij... vertekend maar altijd herkenbaar.
Daarom heeft het boek een open einde met actuele voorbeelden uit de praktijk; voer voor discussie... waarmee theorie, een praktische vertaling met gevolgen voor spelen kan krijgen.

Voor wie mij kent is het boek ook een sleutelroman. Want eerlijk is eerlijk, veel namen zijn bekende namen waarbij veel verzonnen is, maar toch wel een ironische kijkje in de keuken te zien blijft. Arme Irma, Dionne en al die andere namen, ze bestaan echt...maar werken niet allemaal in de kinderopvang. Want op herkenbare voorbeelden zijn andere namen geplakt.Ook ik heb in de spiegel gekeken. Nu het boek uit is en ik teruglees waar ik zoveel weken mee bezig ben geweest, begrijp ik ook niet helemaal meer waar ik het allemaal vandaan gehaald heb. Gelukkig past hier de relativerende kijk bij die ook in het boek te vinden.
Het ISBN nummer is 978 90 352 3400 0, de prijs € 21,95 Het boek is ook te bestellen via mijn site www.speelgoedadvies.nl  eventueel met signering. Kijk dat biedt bol.com nou weer niet. Maar daar zijn de reviews welkom...dus wie het boek gelzen heeft....doe daar wat mee...als uw mening positief is.
Op  mijn site zijn ook alle lijstjes uit het boek te vinden....schrijven in het boek mag wel maar hoeft niet !
Uiteraard is een cursus, met vermelding op de BKK lijst, aan dit boek gerelateerd.
Ik ben benieuwd naar ieder commentaar!!!!

 

Reacties   

0 # Bosliefje 09-04-2012 17:45
Op de crèche van mijn dochter zijn ze gestopt met trakteren, maar dit boek aan de pedagogisch medewerksters geven lijkt me een goed alternatief. Alhoewel ik het boek nu zelf ook graag wil lezen (als moeder en juf van groep 1)!
Antwoorden | Antwoorden met citaat | Citeer

Plaats reactie



U kunt gearchiveerde blogs op vier manieren vinden:
1. Onderaan Marianne's Weblog pagina kiezen voor een ander pagina nummer en uit de lijst met getoonde artikelen degene kiezen die u wilt lezen;
2. In de onderstaande Weblog Kalender bladeren. Ziet u in de kalender data waar een stip onder staat, muis dan over zo'n datum en klik op de pop-up link met de titel van het blog artikel om dit artikel te openen.
3. Open de sitemap en klik onder het kopje Marianne's Weblog, een titel aan om te lezen
4. Als u een artikel zoekt over een bepaald onderwerp, kunt u ook de zoekfunctie gebruiken.


June 2019
Mo Tu We Th Fr Sa Su
27 28 29 30 31 1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
Submit to DeliciousSubmit to DiggSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to StumbleuponSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn