Marianne's Weblog

Nieuwe website, discussies, nieuwe taken

Ster inactiefSter inactiefSter inactiefSter inactiefSter inactief
 

Hebben jullie hem al goed bekeken! De nieuwe website! Ik ben er blij mee. Vooral de foto's geven goed weer waar mijn bureau allemaal mee bezig is. Ze zetten de toon. Aan de tekst mag hier en daar nog gesleuteld worden. Mijn webmaster, Jos Teunissen, ik kan hem aanbevelen, zal mij nog leren hoe ik dit zelf kan doen. Het zal gebeuren! Geef vooral commentaar...vul aan....vraag en wees kritisch. Ik huil in stilte na ieder negatief commentaar maar zal daar in alle openheid iets mee doen. Kom maar op....

Alle door mijn bureau verzorgde activiteiten geven ruimte aan discussie. Steeds opnieuw wil ik feiten aandragen gericht op het vormen en geven van meningen. Hoe kinderen spelen is voor het allerbelangrijkste deel afhankelijk van hoe wij ze laten spelen. En onze keuzes worden bepaald door onze mening en het belang dat we aan deze mening hechten. Wat we vinden van spelen bijvoorbeeld bepaald wat we waarderen en wat we proberen te voorkomen. Vies worden bijvoorbeeld, maar ook hoe leerzaam volgens ons, volwassenen, spelen moet zijn of zal zijn. Hoe leerzaam zijn educatieve computerspelletjes? Geloof je dat ze verantwoord zijn dan geef je daar, als je mogelijkheden ziet, meer ruimte aan dan wanneer je buiten spelen belangrijker vindt.

Het doet er niet toe wat ik vind...als koningin van de vierkante centimeter waarop ik mij beweeg zie ik het als mijn uitdaging om jullie iets te laten vinden. Natuurlijk heb ik wel een mening. Het belangrijkste onderdeel daarvan is dat ik verschillende opties in overweging wil kunnen hebben. Wanneer een kind zo ziek is dat hij nog een vingertje kan bewegen, lijkt mij een DScomputer verantwoorder dan een paar blokken. Dat wil zeggen zolang het spelletje een beetje leuk is en past bij de waarden en normen waar u achter staat. Maar een gezonde dreumes zie ik liever spelen met blokken waar hij zelf iets mee verzinnen kan. Die blokken moeten natuurlijk wel aan de kenmerken van goede blokken voldoen; in soort hout, afwerking, vorm, afmeting en hoeveelheid kloppen. Kortom; wat verantwoord is kan verschillen per kind, per gelegenheid en per uitvoering van....

Ik doe graag mee aan discussies van LinkedIn groepen waar ik bij aangesloten ben. Bijvoorbeeld Go voor gastouders, Jeugd en Groen, Kinderopvang Nederland, Groencement, Onze kinderen zijn de toekomst, Speelplezier en Ruimte voor de Jeugd. Iedere groep biedt een eigen visie, wat soms wel jammer is. Bij de voorstanders van spelen in het groen lijkt vies worden soms meer doel dan bijkomend, te aanvaarden, risico. In sommige oudergroepen durft men zich nog af te vragen of vies worden moet om spelen verantwoord te maken.

Soms krijgen termen een eigen wijsheid. natuurlijk is vies zijn niet synoniem aan goed gespeeld hebben. Een kind kan heel goed gespeeld hebben, zonder vies te zijn geworden. Een kind kan goed spelen zonder de ballast van knellende en/of mooie kleding of zorgen over hoe hij of zij zich tijdens het spelen hoort te gedragen. Goed spelen doe je in een eigen speelwereld...een wereld waarin een kind zich lekker voelt....letterlijk en figuurlijk. En wat lekker is voor het ene kind is dat niet voor het andere. Zeer tot mijn teleurstelling wilde mijn oudste zoon zich niet naakt storten in de vingerverf (toen hij 2 was , dames...nu nog niet maar hij is nu 34 en ik verwacht het niet meer van hem). Een vieze vinger vond hij meer dan genoeg. Later bleek hij goed te kunnen tekenen...rechte heldere lijnen in veelzeggende cartoons maar een schilder als Karel Appel worden zat niet in zijn aard.

Wat ik steeds weer wil bereiken is dat mensen zich gaan afvragen hoe hun eigen verwachtingen en aannames het spel van kinderen bepalen en beperken. Soms lukt dit. Bij een cursus in Leiden voerden we flinke discussies...over jongensgedrag, spelen met pistooltjes, wel of niet ingrijpen bij kunsten op het klimrek.....over spelregels en valsspelen en nog veel meer. De onderliggende vraag was steeds of de (soms misplaatste) kracht van aannames, spelen bepaalde en beperkte en daarmee de mogelijkheden voor kinderen onderschatte, liet verdwijnen of invulde. De begeleiders gingen opletten hoe vaak ze waarschuwen, verbieden en controleren.... Ze erkennen dat ze vaak..."Pas op dat wordt vallen"...zeiden en...."Als je dat doet, krijg je straks ruzie" of....."Denk je wel aan de gevolgen"...of..."Nee dat mag niet volgens de spelregels"...
Waarmee ze het plezier van uitproberen en zelfverzonnen mogelijkheden bij voorbaat negatief inschatten. Ze proberen nu deze opmerkingen in te slikken...kinderen meer kansen te geven...vaker te vertrouwen op goede afloop...
Ze merken hoe alleen daardoor de sfeer positiever wordt, kinderen meer vertrouwen krijgen in hun eigen mogelijkheden en tegelijkertijd de begeleiders weten te vinden als ze die nodig hebben. Kijk dat zijn leuke resultaten waar ik blij mee ben. Het is een visie voortkomend uit inzicht ontstaan uit discussie gevoerd op basis van door mij aangedragen feiten...waar je heel verschillend over kunt denken. Wat ik vaak tegenkom zijn aannames die nergens op gebaseerd zijn of gewoon niet waar zijn.

Bijvoorbeeld de aanname dat ouders iets niet zullen accepteren, of de GGD of de directeur. En andersom kom ik wel eens aannames tegen van ouders, GGD en/of directeuren/locatiemanagers waarmee kinderen en/of pedagogisch medewerker, kinderopvangmogelijkheden enzovoorts tekort worden gedaan.

Daarom overweeg ik een soort mediation in het leven te roepen voor pedagogische verantwoording. Bijvoorbeeld over de hoeveelheid, soort, kenmerken van, goed speelgoed of de inrichting van een speellokaal/-terrein in overeenstemming met visie en/of mogelijkheden van kinderen of discussies over beleid tussen verschillende actoren rondom kinderen. En dat op dezelfde manier....zonder voor te schrijven...feiten....discussie....inzicht....keuze...en praktische vertaling...
Is hier behoefte aan? Wat vinden jullie?

 

Reacties   

+1 # Fynn 27-07-2012 10:48
Zal ik maar de eerste zijn dan! Je hebt een erg mooie en overzichtelijke website. Ik ben nou al een tijdje je artikelen aan het lezen en vind het zeer interessant.

Zelf ben ik beheerder van een aan speelgoed gerelateerde website en heb erg veel te maken met website usability. Iets waar deze site erg sterk in is. Als ik één puntje van kritiek mag geven is dat je logo er wat korrelig uit ziet, iets waar je misschien eens naar kan kijken.

Veel succes en blijf publiceren!
Antwoorden | Antwoorden met citaat | Citeer

Plaats reactie



U kunt gearchiveerde blogs op vier manieren vinden:
1. Onderaan Marianne's Weblog pagina kiezen voor een ander pagina nummer en uit de lijst met getoonde artikelen degene kiezen die u wilt lezen;
2. In de onderstaande Weblog Kalender bladeren. Ziet u in de kalender data waar een stip onder staat, muis dan over zo'n datum en klik op de pop-up link met de titel van het blog artikel om dit artikel te openen.
3. Open de sitemap en klik onder het kopje Marianne's Weblog, een titel aan om te lezen
4. Als u een artikel zoekt over een bepaald onderwerp, kunt u ook de zoekfunctie gebruiken.


November 2019
Mo Tu We Th Fr Sa Su
28 29 30 31 1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 1
Submit to DeliciousSubmit to DiggSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to StumbleuponSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn