Marianne's Weblog

Het recht op een bult!

Ster inactiefSter inactiefSter inactiefSter inactiefSter inactief
 

Mijn standpunt is duidelijk en voor weten wil, niet nieuw. Bij mijn pleidooi voor spelen hoort niet het beeld van zoete kinderen met de vingers aan de knoppen, rustig aan de buitenkant, gespannen tuurend naar een scherm, op tijd de juiste antwoorden gevend, beschaafd wachtend tot het hun beurt is, geïnteresseerd in wetenswaardigheden waar volwassenen ook wel meer van zouden willen weten, zoals planeten, het milieu en dinosaurus. Goed spelen geeft ruimte aan zowel fysieke, emotionele en cognitieve uitdagingen; met lijf, hart en hoofd. Die drie kenmerken werken bij goed spelen intensief samen. Voor het aangaan van een fysieke uitdaging heb je moed (emotie) nodig, net als verstand (inschattingvermogen). Bij een cognitieve uitdaging is de fysieke beleving minstens zo belangrijk. Keer op keer blijkt uit onderzoek ervaring met...beter te beklijven en meer gevolgen te hebben voor ontwikkeling dan informatie aanhoren of 'kunstmatige'' oefeningen. Leren vallen in een val les heeft andere effecten, want veilig, pijnloos en vooraf beredeneert. dan pijnlijke ervaringen na een inschattingsfout in een hoge boom.

Natuurlijk kan een kind iets leren door vallessen. Maar het is het bestrijden van het gevaar aan de achterkant van het gelijk.

Belangrijker is dat we kinderen de kans geven om te vallen, en te falen, bij spelen.

Laat ze nieuwsgierig zijn naar iets binnen hun be-reik; door reiken kunnen ze er net bij...of net niet. Daag ze uit om het te proberen met kans op teleurstelling, misrekening, vergeefse moeite. Dat hoort bij spelen. Dat draagt bij aan ontwikkeling. Ik pleit niet voor onbeperkte laat ze maar doen wat ze willen en alles moet kunnen. Nee, de voorwaardenscheppende zorg van volwassenen is gericht op mogelijk maken en grenzen trekken. Kunnen inschatten wat binnen be-reik van kinderen is, vereist betrokkenheid bij kinderen, aandacht voor wat ze willen en kunnen. Nee zeggen hoort daar net zo goed bij als uitdagen tot of toestemming geven.

Ja, Consument en Veiligheid heeft gelijk; de motorische vaardigheden van kinderen nemen af. Steeds meer kinderen vallen en raken gewond. In hoeverre leren vallen helpt in onverwachte situaties, weet ik niet. Ik geef de vallessen de voordelen van de twijfel. Maar laat een ding duidelijk zijn

Gras groeit niet door aan de sprieten te trekken, maar door de wortels water te geven. (Afrikaans gezegde, overgenomen uit Educare).

Meer over grenzen en mogelijkheden in Wat mag! Wat kan! verkrijgbaar via deze site.

 

Plaats reactie



U kunt gearchiveerde blogs op vier manieren vinden:
1. Onderaan Marianne's Weblog pagina kiezen voor een ander pagina nummer en uit de lijst met getoonde artikelen degene kiezen die u wilt lezen;
2. In de onderstaande Weblog Kalender bladeren. Ziet u in de kalender data waar een stip onder staat, muis dan over zo'n datum en klik op de pop-up link met de titel van het blog artikel om dit artikel te openen.
3. Open de sitemap en klik onder het kopje Marianne's Weblog, een titel aan om te lezen
4. Als u een artikel zoekt over een bepaald onderwerp, kunt u ook de zoekfunctie gebruiken.


March 2019
Mo Tu We Th Fr Sa Su
25 26 27 28 1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
Submit to DeliciousSubmit to DiggSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to StumbleuponSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn