De schijf van vijf

Schijf van 5 thumbGeen kind speelt om zich te ontwikkelen. Het ontwikkelt zich door te spelen.

Een kind speelt omdat – en zo lang – het leuk is om te spelen.
Wij kunnen veel doen om spelen leuk en goed te laten zijn.
Bijvoorbeeld door aandacht te geven aan de ruimte waarin kinderen kunnen spelen en door te bedenken hoe en waarmee kinderen kunnen spelen.

De schijf van vijf kan daarvoor een hulpmiddel zijn. Het is een voorbeeld van de benadering van dit bureau; "helder, herkenbaar en praktisch'.

(klik op de afbeelding om een grotere versie in .pdf formaat te zien/downloaden) 

De schijf van vijf bestaat uit vijf aandachtspunten:

  1. Voor creatief spelen en speelgoed; Dit is spelen en speelgoed waarbij het proces belangrijker is dan de prestatie. Gewoon lekker zingen zonder op tekst of technisch goede uitvoering te letten. Kleuren op gevoel, vrij uit rennen, zo maar wat aan elkaar passen of op elkaar stapelen. Je eigen dingen verzinnen.
  2. Voor constructief spelen en speelgoed. Dit spelen en dit speelgoed gaat uit van de prestatie. De bedoeling is om die puzzel te leggen, die taak uit te voeren, het probleem op te lossen, iets te maken volgens plan.
  3. Voor cognitief spelen en speelgoed. Dit speelgoed en deze vorm van spelen is gericht op leren, kennen, denken, spelen met verstand.
  4. Sociaal spelen doe, en met sociaal speelgoed speel je, met of voor elkaar.
  5. Motorisch spel en speelgoed hebben als belangrijkste kenmerk de aandacht voor bewegen. Bewegen kan fijn of grof motorisch gericht zijn, binnen en buiten plaatsvinden, met groot en klein speelgoed.

Deze schijf van vijf geldt voor alle leeftijden, jongens en meisjes. Een harmonisch aanbod van de schijf van vijf geeft speelgoed en spelen variatie, afwisseling, uitdaging en inspiratie.

De schijf is op vijf manieren te gebruiken:

Bij de inrichting van speelruimte kan de schijf aanknopingspunten bieden voor ieder segment door bijvoorbeeld de inrichting van speelhoeken en overzichtelijke indeling van de speelgoedkast.

Bij het kiezen van speelgoed. Alle kinderen kunnen, willen en zouden op zijn tijd moeten kunnen construeren, bewegen, creatief bezig zijn, hun verstand gebruiken, alleen en met elkaar. Natuurlijk, jongens construeren vaak meer dan meisjes en meisjes zijn vaak creatiever. Maar constructiesystemen hebben ook voor meisjes speelwaarde, net als alle andere vormen van spelen waarbij plannen en logisch denken belangrijk zijn. Meisjes zijn vaar creatiever dan jongens maar ook voor jongens zouden de kans moeten krijgen om zich creatief te uiten op hun eigen manier. De schijf van vijf kan helpen om tot een gevarieerd veelzijdig aanbod van speelgoed en activiteiten te komen.

Met ieder stukje speelgoed is op minstens vijf manieren te spelen. Met een auto is bijvoorbeeld rond te rijden (motorisch), iets te verzinnen (creatief), een plan uit te voeren of iets van te maken (constructief) samen te spelen (sociaal) en iets van te leren (cognitief).

Een dagdeel is met vijf activiteiten volgens de schijf te vullen. Denk daarbij aan een afwisseling van onrustige en rustige activiteiten. Een thema is altijd op minstens vijf manieren uit te werken. Bijvoorbeeld thema heks; heksenhoed maken (constructief), heks beleven (creatief), heksenspel spelen (sociaal), iets over heksen leren (cognitief) en heksen uitbeelden (motorisch)

De schijf van vijf kan anticiperen op interesse van kinderen. Bijvoorbeeld; een poppenwagen stimuleert rondrijden met een pop, een lap creatief met pop spelen + verkleden, een opdracht uitvoeren met pop is constructief, iets leren over pop of verzorging is cognitief en sociaal, vader en moedertje spelen is sociaal en creatief.

U kunt de schijf ook bestellen voor € 2,= excl. verzendkosten.

€2,00
Submit to DeliciousSubmit to DiggSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to StumbleuponSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn