Blogs in Overblijf Magazine

Hieronder staan de bijdragen van Marianne aan het Weblog van Overblijf Magazine.

overblijfmagazine s tr2 1

Deze zijn ook te vinden op hun website maar door ze hier over te nemen blijven deze bijdragen bestaan ook al verwijdert quebble.com ze van hun site EN houden we de publicaties van Marianne de Valck compleet op één plaats.

Klik hieronder op de titel van uw keuze om het desbetrefende artikel te lezen. Klik op een andere titel om deze nieuwe titel te lezen (de teksten worden in- /uitgeklapt als een harmonica).

"Pleidooi voor Risico"

"Denk er om, die bal mag niet over het hek!", "Pas op, daar komen ongelukken van!" Helen Tovey verwijst in haar boek Laat ze buiten spelen naar onderzoek waar uit blijkt dat acht van de tien corrigerende opmerkingen bij het buiten spelen gemaakt worden door vrouwen, gericht zijn op jongens en gebaseerd zijn op aannames.

Hoe zou jij het vinden wanneer je werkt aan bijvoorbeeld een taartversiering en iemand zegt: "Maak geen smeerboel!" of "Dat is niet mooi!"? Vooral vrouwen, ja, daar zijn we vrouw voor. We zijn over het algemeen minder impulsief, kijken eerder naar de gevolgen en zijn voorzichtiger. We willen risico’s voorkomen. Geen bal zo die niet tegen ramen aan kan komen, niet stoeien om ruzie te vermijden, niet rennen want dan val je misschien, niet gillen want mogelijk geeft dat ergernis.

Onzekerheden geven kansen

Om kinderen lief, rustig en veilig te laten spelen kiezen we graag voor zekerheid met regels voor wat mag en kan. Letterlijk en figuurlijk in ons aanbod. Met een kleurplaat hoef je niet te bedenken wat ze willen tekenen, op een schommel kun je alleen schommelen dat is voorspelbaarder dan wat ze met een opgehangen touw gaan doen.

We realiseren ons vaak te weinig hoe belangrijk onzekerheid, onvoorspelbaarheid en vrijheid voor spelen zijn. Door risico’s uit te sluiten bepalen en beperken we spelen en daarmee de waarde voor ontwikkeling. Zelfstandigheid, het vermogen om oplossingen te vinden, met tegenslagen om te gaan (falen en vallen) en uitdagingen aan te gaan zijn maar een paar waarden waarmee schools leren kansen krijgt en waar in de TSO mee gespeeld wordt.

Jongens willen en moeten

Voor jongens zijn fysieke concrete uitdagende ervaringen nog belangrijker dan voor meisjes. Uiteraard horen daar alle mogelijke variaties van jongensachtige meisjes tot meisjesachtige jongens bij. Voor jongens zijn feiten belangrijk. Bijvoorbeeld kan ik dit (ook), wie is de snelste, de sterkste, de beste. Feiten worden vastgesteld in competitie. Iedere competitie houdt winnaars en verliezers in. Wij hebben medelijden met verliezers en moeite met strijd. We gebruiken negatieve woorden die daar niet bij passen als argument om te verbieden. We zeggen vechten in plaats van stoeien, agressie in plaats van boosheid, brutaal in plaats van een mening geven en herrie in plaats van lawaai.

Wij bepalen wat mag en kan

Moet dan alles maar kunnen? Nee natuurlijk niet. Wij bepalen wat kan en mag en sommige dingen kunnen en mogen niet. En wat bij de een kan, kan niet overal. Vaststellen wat stoort en hoe we daarmee omgaan, bepaald waar wij voor kiezen in onze voorwaardenscheppende zorg. Bij het bespreken van wat kan en mag, kunnen we mogelijkheden van verschillende kanten bekijken en wegen, zonder vooraf bepaalde conclusie… waarom doet een kind iets, wat zijn de bezwaren, (voor wie… wanneer… waarom) wat de waarden en mag het waarom niet of wanneer wel. Daar hoort theorie en praktijk bij en logisch denken maar vooral de bereidheid om wat vanzelfsprekend lijkt, opnieuw te wegen. Daar help ik graag bij.

(Link hier naar het artikel op Overlijf Magazine)

"Columnist Marianne de Valck, spelagoog"

Met mijn adviesbureau Spelen en Speelgoed geef ik onafhankelijke informatie over spelen en speelgoed vanuit pedagogisch perspectief in presentaties op ouderavonden, themabijeenkomsten, cursussen, artikelen en boeken. Mijn doelgroep is breed. Van ouders via speelotheekmedewerkers naar pedagogisch medewerkers, mensen in het onderwijs naar speelgoed/speelruimte ontwerpers.

TSO-medewerkers

Bij de doelgroep zitten TSO-medewerkers en mensen die met tussenschoolse opvang te maken hebben. Onder die laatste groep zou ik ook graag directeuren en speelpleinontwerpers willen bereiken. Zij hebben invloed op wat in de tussenschoolse opvang mogelijk is. Uiteraard door wat kan en mag maar ook door te luisteren naar TSO-medewerkers en begrip te hebben voor wat zij kunnen en willen.

Geheel onafhankelijk advies

Ik schrijf niet voor, ben niet verbonden aan een ander bureau dan het mijne, ken de meeste (liefst alle) stromingen en speelgoedmerken maar vertegenwoordig er geen, verkoop mijn eigen boeken, geen speelgoed. Ik kijk naar kenmerken in plaats van merken.

Het pedagogisch perspectief centraal

Bij de grote verscheidenheid aan door mij aan te kaarten onderwerpen is de insteek altijd dezelfde. Ik wil graag onafhankelijke informatie vanuit pedagogisch perspectief bieden, gericht op discussie waarin meningen en ervaringen kunnen worden gewisseld, om inzicht te doen ontstaan waaruit een visie groeit met een praktische vertaling. Daarbij hecht ik aan de ruimte voor iedere deelnemer om eigen ervaringen te toetsen, persoonlijk inzicht met een individuele goed onderbouwde visie voor eigen keuzes en bij de locatie/omstandigheden passende praktische vertaling. Daar moet bij gelachen kunnen worden.

Spelen, speelgoed en maatschappij

De door mij aan te kaarten onderwerpen veranderen voortdurend met een paar vaste thema’s. Spelen spiegelt de maatschappij, vertekent maar altijd herkenbaar en onze maatschappij verandert voortdurend. 

De vaste thema’s zijn:

  • De kenmerken van spelen met bijbehorende speelwaarde en ontwikkeling - speelgoed verandert, maar ontwikkelingsfases niet
  • Meer doen met minder (de schijf van vijf)
  • Speelgoed luxe en noodzaak
  • Aandacht voor spelen als voorwaarde voor schools leren en de verschillen tussen kinderen

Recente thema's:

  • Het nieuwe spelen is oud (met aandacht voor groen spelen en tablets)
  • FLOW
  • Groen is lastig
  • Spelontwikkeling in spelregels (en autoriteit)

 

...en meer, zie mijn website.

Ambassadeur Speelotheken

Ik ben ambassadeur voor de Vereniging van Speelotheken Nederland, actief lid van het Platform Ruimte voor de Jeugd, verzorg een speelse rubriek in Educare en mijn eigen blog.

(Link hier naar het artikel op Overblijf Magazine)

Submit to DeliciousSubmit to DiggSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to StumbleuponSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn